Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Ondanks dat we by now behoorlijk klaar zijn met dit virus, kan het voor sommige retailconcepten een boost betekenen. Slimme curated commerce-ondernemers creëren persoonlijk geselecteerd fashion-aanbod voor klanten. En kansen voor zichzelf. Lees mee!
Een van de enorme pluspunten van online retail is de mogelijkheid om het winkelaanbod voor de surfende klant te personaliseren. Filtermogelijkheden gebaseerd op persona’s zijn hier een voorbeeld van, maar ook het inspelen op eerder gedane aankopen helpt slimme curated connaisseurs om winst te behalen in minder makkelijke tijden.
Hand-picked items ‘just for you’
Het ‘new online magazine-meets-concept store’ Semaine reikt haar klanten alle must-haves aan om hun (gewenste) bestaan compleet te maken. De productpresentatie is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren die zij Life Categories noemen. Afhankelijk van de categorie krijg je producten voorgeschoteld die jou en ‘people like you’ hoogst vermoedelijk erg blij maken: supplementen en coaching-apps voor wellness-fans; self-help boeken en co-working-memberships voor leergrage types; en een luxe broodmes met een wekelijks groente-box-abonnement voor foodies. De producten lijken als het ware voor jou – en voor jou alleen – uitgekozen.
Persoonlijke voorkeuren en een uniek, limited en authentiek aanbod dat ‘speciaal voor jou’ lijkt te zijn gemaakt en dat niet overal verkrijgbaar is, zijn enkele van de kenmerken van curated commerce. Gebruik van goede visuals is er ook een: curated webshops en aanbieders zijn over het algemeen goed uitgerust met sterke en mooie beelden, gecategoriseerd op juist díe manier waarop hun klant het graag gepresenteerd krijgt. De selectie bootst het gevoel na van een exclusieve, persoonlijke boetiek waar de eigenaresse je bij je naam en bovenal je smaak kent. En wat te denken van de tijd die je als consument bespaart als een expert jou als geen ander kent en precies weet wat jij nodig hebt?
“De producten lijken als het ware voor jou – en voor jou alleen – uitgekozen.”
Persoonlijk ‘samengesteld’ tweedehands
Dat een curated aanpak ook voor tweedehands kleding een succesvolle sales-tool kan zijn, bewijst Salon Heleen Hülsmann. Haar team kent veel van de klanten en hun voorkeur persoonlijk en selecteert met die kennis eigenhandig kleding, schoenen en accessoires voor de liefhebbers van recente designer-collecties. In de webshop is geen vintage te vinden: alleen gebruikte, maar zo-goed-als-nieuwe en authentieke items afkomstig uit designer-collecties van de afgelopen paar jaar. De op de website ‘speciaal voor jou’ samengestelde items kunnen in levenden lijve worden gepast in de Amsterdamse showroom. Op afspraak en natuurlijk op afstand biedt Heleen haar vaste klanten een fysieke optie bovenop de online-mogelijkheden: een tof en slim idee waarbij de twee strategieën elkaar versterken.
Alhoewel er veel beperkingen zijn in deze buitengewoon ongewone tijden, is het de kunst om juist de mogelijkheden te zien. Of deze zelf te creëren, zoals de inspirerende ondernemers hierboven hebben gedaan.
Geschreven door Soraya Jahan
Deel artikel