Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Textiel vormt een fundamenteel onderdeel van het dagelijks leven: van garderobe tot woonkamer, iedereen komt er mee in aanraking. De internationale textielroute bestaat al eeuwenlang en de invloed rijkt verder dan alleen de mode-industrie. Ondanks de huidige coronacrisis, waardoor reizen maar zeer beperkt mogelijk is en musea gedwongen zijn hun deuren te sluiten, kun je een textielreis rond de wereld maken vanuit je eigen huiskamer. Samen met drie internationale textielinstellingen innoveert het TextielMuseum Tilburg de museumervaring met virtuele Instagram exposities onder het nieuwe initiatief Textile Culture Net.
Internationale reis van textiel
Textiel is meer dan alleen de basis voor stof en kleding, al duizenden jaren geeft de textielindustrie vorm aan internationale relaties en heeft het invloed op cultureel vlak. Zo zorgde de handel in Chinees zijde ervoor dat er een verbinding werd gemaakt tussen de Westerse en Aziatische wereld en een van 's werelds eerste internationale commerciële handelsovereenkomsten ontstond (Ellen MacArthur Foundation). Deze connectie bracht een invloedrijke wisselwerking van verschillende ideeën en culturen teweeg en zorgde voor een tastbare en visuele verbinding. Zo werd in één oogopslag duidelijk wat in de mode was op het gebied van kleding en decoratie in verschillende culturen.
Textile Culture Net
Waar we normaalgesproken de culturele invloed en internationale verbondenheid door textiel ervaren in verschillende musea, komen vier textielinstellingen nu met een creatieve oplossing in tijden van Corona die tegelijkertijd inspeelt op de digitalisering van de museumervaring. Het vernieuwende digitale platform ‘Textile Culture Net‘ is opgericht door het TextielMuseum in Tilburg, Centre for Heritage, Arts & Textile uit China, Lottozero uit Italië en Central Museum of Textiles uit Polen en neemt je mee op een wereldwijde textielreis langs gezamenlijke Instagram-tentoonstellingen. Daar krijg je een kijkje in de collecties van de vier textielmusea en worden ideeën en vaardigheden uitgewisseld die de geografische grenzen overstijgen.
Alle facetten van textiel worden hiermee toegankelijker voor een breed publiek, ook worden er nieuwe vormen van online curatorschap voor musea ontwikkeld waardoor het bezoeken van een expositie nog nooit zo eenvoudig was. “Het is onze bedoeling om de textielcultuur op internationaal niveau te verspreiden middels het openen van een dialoog rond het thema van een tentoonstelling die in een van de vier instellingen plaatsvindt. Op deze dialoog kunnen andere musea reageren met kunstwerken uit hun collecties,” stelt TextielMuseum.
Hoewel het fysieke element zeer van belang is bij textielkunst, worden de materialen op nieuwe creatieve manieren digitaal tot leven gewekt: “Vanwege de pandemie hebben we onze deuren moeten sluiten, en hoewel af en toe geopend, konden we het publiek niets laten aanraken. Ook online kun je het niet aanraken, maar je kunt het wel zien en horen. Daarom experimenteren we en vinden we onszelf opnieuw uit om zo de stoffen tot leven te brengen,” vertelt Sjouk Hoitsma, curator bij het TextielMuseum tegenover Artribune.
Door middel van gedetailleerd en kleurrijk beeld en expositievideo’s op IGTV en online tours komt de textielkunst op een digitale manier tot leven op je scherm. In combinatie met uitgebreide beschrijvingen en achtergrondinformatie over het werk wordt een nieuwe manier gevonden waarop je als het ware met je gedachte de tactiele beleving van textiel kunt ervaren. Ook vind je online diverse textielworkshops waardoor je thuis zelf met textiel aan de slag kunt.
Het Textile Culture Net trapte 2 december af met de virtuele tentoonstelling ‘About a Worker’ van Lottozero (Italië) waarin de verhalen van textielarbeiders over arbeidsomstandigheden in de modewereld worden verteld. Net zoals alle exposities binnen het samenwerkingsverband is ook deze te volgen via Instagram tot en met 21 maart. Komend jaar zullen verschillende Instagram-tentoonstellingen worden gelanceerd door de vier instellingen. Daarin staan niet alleen bijzondere verhalen met een link naar textiel centraal, ook wordt de digitalisering van design-exposities naar een hoger niveau getild dat ongetwijfeld ook post-corona invloedrijk zal blijven.
Geschreven door Lara Oliveri
Deel artikel