De Modefabriek keerde op 10 en 11 juli in volle glorie terug en bood verschillende lezingen, presentaties en workshops om bezoekers te inspireren. Trendforecaster David Shah deelde zijn visie over de huidige en toekomstige staat van de mode in een Talk getiteld 'A World of Contradictions'. FashionUnited was hierbij aanwezig en deelde de key highlights.
Terwijl het overkoepelende thema van Modefabriek 'Together Again' was, verkende Shah in plaats daarvan een huidige opkomende trend waarbij consumenten neigen naar een steeds meer gepolariseerde samenleving. Shah merkte op dat, ondanks alle pogingen van de wereld om samen te komen en terug te keren naar een vorm van post-Covid 'normaliteit', tegenstrijdigheden nog nooit zo aanwezig zijn geweest. In de politiek en het bedrijfsleven, vervolgde Shah, zien we zeer uiteenlopende standpunten, met maar heel weinig mensen die in het midden blijven.
Leverancier is de sleutel bij uitdagingen in het middensegment
Shah wees erop dat dit ook in de mode steeds meer zichtbaar is, omdat consumenten zich op massamerken of op topmerken richten, waardoor detailhandelaren in het middensegment proberen om elke sector te blijven aanspreken. Shah benadrukte dat een groot deel van de potentiële achteruitgang van het middensegment van de markt kan worden toegeschreven aan de noodzaak om prioriteit te geven aan leveranciers. Veel retailers in de bovengenoemde markt zijn afhankelijk van in Europa gevestigde leveranciers, merkte de trendforecaster op, die te maken krijgen met een onvermijdelijke prijsstijging als gevolg van inflatie, waardoor deze retailers niet goed weten waar ze moeten produceren, omdat ze vaak terughoudend zijn om de productie naar goedkopere locaties buiten Europa te brengen. "De sleutel tot de toekomst is de leverancier," voegde Shah eraan toe. "Beheers je leverancier, beheers je marge."
Klik op de link hieronder om het hele artikel te lezen op FashionUnited.
Geschreven door Rachel Douglass, vertaling: Eugenia Melissen Ferrer, FashionUnited
Deel artikel