Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Na ruim 2,5 jaar en vier modeseizoenen online te hebben moeten vormgeven, is Modefabriek in volle glorie terug! Tijdens dé 2022 editie van Modefabriek op 10 en 11 juli kwamen alle fashion professionals weer samen om zich te laten inspireren voor het nieuwe inkoopseizoen. “Tijdens de pandemie merkten we hoe erg het van belang is dat je elkaar ontmoet in deze industrie en dat je producten in het echt kunt zien én voelen op een intieme manier,” stelt Modefabrieks CEO Caroline Krouwels over deze eerste fysieke editie die een groot succes werd.
Met meer dan 420 nieuwe collecties, volle gangpaden met enthousiaste bezoekers, een divers programma vol know-how en duurzame inzichten voor de toekomst.
Bekende elementen kwamen terug in combinatie met nieuwe onderdelen, zoals de samenwerking met The Fashion Gallery: een speciaal vormgegeven area waar twaalf dameslabels uit het hogere segment hun collecties toonden. Het was een groot succes, stelt Karin Vink van The Fashion Gallery. Eén om volgende editie zeker te herhalen:
“Samen delen leidt tot geweldig resultaat. Blije retailers die geïnspireerd aan het nieuwe inkoopseizoen gaan beginnen. Voor de volgende editie hopen we nog meer gelijkgestemde merken bij elkaar te brengen zodat we opnieuw kunnen verrassen.”
Authenticiteit
Naast alle nieuwe collecties, deden bezoekers inspiratie op in de verschillende drukbezochte Talks en Masterclasses. Ashlee Janelle sprak in haar masterclass over het belang van het vinden van persoonlijke authenticiteit en hoe dit niet alleen ten grondslag ligt aan trends maar ook aan het creëren van merkauthenticiteit. Rubia Heyer trok het thema verder naar het creëren van een authentieke aanwezigheid op social media als merk of bedrijf. Wat zijn je belangrijkste doelen, voor welke waarden sta je en welk verhaal wil je dat uitdragen?
De beste manier om je verhaal online te delen is volgens social media expert Kirsten Jassies door short video’s op social media. Creative visualiser Ronny De Vylder liet in zijn Talk The Art of Looking zien hoe je als retailer harder moet werken om je klanten uit hun stoel te krijgen omdat ze inmiddels verwend zijn geworden met de voordelen van online shoppen. En stylist Hannah van Well gaf geweldige styling tips voor je winkelidentiteit.
Future-proof
Er is één gemene deler binnen de verschillende trends; duurzaamheid is relevanter dan ooit. Hoe je dit als merk en retailer kunt aanpakken werd besproken tijdens de masterclass van Talita Kalloe over sustainable storytelling en in het interview met creative director Barbara Guarducci. Het advies aan moderetailers van trendwatcher David Shah? Consumenten zijn niet langer onder de indruk van nieuwigheid maar gebruiken hun koopkracht liever om positieve veranderingen in de industrie teweeg te brengen.
Modemerken met een grote focus op duurzaamheid waren te zien bij The Sustainable Stop – de nieuwe area voor verantwoordelijke merken en frisse independent labels met good design.
Tot slot werd ook nieuw talent ondersteund op het Young Entrepreneurs Platform. Vol nieuwsgierigheid liepen bezoekers langs de verschillende stands, om de ontwerpers die de mode van de toekomst vormgeven te ontdekken.
Modefabriek is terug en bood More Than Mode. Het gaat om het ontdekken van nieuwe merken, geïnspireerd raken door nieuwe inzichten en boven alles elkaar weer ontmoeten om zaken te doen. Together again!
Deel artikel