Al maanden zijn 'revenge buying' en 'revenge shopping' trending termen in onder andere China. Revenge buying is te vergelijken met ‘retail therapy’; het overmatig shoppen om je goed te voelen. Maar gaan consumenten daadwerkelijk meer winkelen uit wraak over alles wat ze in deze pandemische tijden wordt ontzegd? En trekt met de feestdagen in zicht – met het advies dit toch vooral in heel kleine kring te vieren – 'the joy of dressing up', zoals Vogue het pakkend omschrijft, toch weer aan?
Revenge buying
Na maanden thuiszitten, gesloten horeca en beperkte vriendenkringen, is de drang om uit te pakken tijdens de feestdagen voor veel mensen groter dan ooit. In lijn hiermee lijkt het fenomeen ‘revenge shopping’ ook in Nederland haar intrede te doen. Tijdens de grote drukte veroorzaakt door Black Friday op vrijdag 27 november, sloten veel fysieke winkels noodgedwongen hun deuren. Ook het shoppen gedurende de rest van het ‘cyber weekend’ werd aan banden gelegd: winkels moesten om 18:00 uur al dicht in plaats van de afgesproken 20:00 uur. We kunnen stellen dat na een flinke terugval eerder dit jaar het tij voor retail lijkt te keren: niet alleen de winkels puilden uit, ook bijvoorbeeld debijenkorf.nl draaide op Black Friday de hoogste omzet ooit.
Feestmode
Waar in het begin van de lockdown vooral werd geïnvesteerd in huiskleding, self care items en huisdecoratie, verplaatst de focus voorzichtig richting mode. Hoofdredacteur Rinke Tjepkema benoemt het duidelijk in haar voorwoord van Vogue's feestdagen nummer: ‘Er mogen dan geen feesten zijn – in de kleding die we in dit hele nummer laten zien ben je zelf het feestje.’ Wordt het dan toch een decembermaand vol glitters, franje en velours? As het aan ons ligt, is na maanden van modest dressing niets leuker dan dat.
Slimme investeringen
Onderzoek van Boston Consultancy Group toont echter aan dat consumenten die weer kleding gaan kopen, dat vooral óf in de uitverkoop zullen doen, óf van plan zijn te investeren in meer tijdloze items. Door dat laatste lijkt de focus te verplaatsen van trendgericht naar trans seasonal items die hun waarde behouden. Dit sluit aan bij wat al gebeurde in China; de dag dat de lockdown werd opgeheven, draaide de fysieke Hermès-winkel in Guangzhou een recordomzet van 2,7 miljoen dollar. Een tijdloze Hermès-tas behoudt immers zijn waarde of wordt – in het beste geval – zelfs alleen maar meer waard.
Het nieuwe normaal?
Is dit een indicatie dat de consument langzaamaan het vertrouwen in de economie terugwint en aan het kopen slaat uit wraak voor de afgelopen periode? De komende tijd zal het uitwijzen. Wellicht worden de rijen voor warenhuizen en populaire winkels wel onderdeel van ‘het nieuwe normaal’. Als de feestdagen, de nieuwe lockdown en de sale-periodes voorbij zijn, zullen we pas echt conclusies kunnen trekken en resultaten opmaken.
Geschreven door Emma Vloeimans.
Deel artikel