Reuse and recycle: Plastic in de hoofdrol in opvallende retailconcepten

07 sep 2020
Door Modefabriek

Single-use plastics zijn de duivel van vandaag, maar gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden en vernieuwende alternatieven om afval te (her)gebruiken voor creatieve doeleinden. Deze merken, retailers en architecten hebben alvast hun ‘plastic’ steentje bijgedragen.


Dat we veel te veel plastic hebben en gebruiken, zal voor wie toegang heeft tot (social) media inmiddels oud nieuws zijn. Bijna al het plastic dat ooit gemaakt is, bestaat nog steeds. Het nagenoeg onverwoestbare materiaal wordt gelukkig steeds vaker vervangen door bio-plastic of andere, beter recyclebare materialen, zoals papier, karton of blik. Maar wat te doen met al het plastic dat er al ís en waar we gedurende het bestaan van onze planeet niet meer vanaf lijken te komen? Reuse and recycle tot het einde der dagen lijkt vooralsnog de beste optie. 


ab393c7c-3161-4689-a746-0f77a4660616.png?uuid=4fd39bc2-0573-48ee-8f98-24a417b7a643


Inspirerende influencers

Het kledingmerk Raeburn streeft er al sinds 2009 naar dit zoveel mogelijk te doen: aan de hand van hun kernwaarden ‘raemade’, ‘raecycled’ en ‘raeduced’ produceren zij niet alleen hun kleding uit gebruikte materialen, maar werd ook hun retail store in East London gemaakt van duurzame en bestaande materialen die al een eerder leven kenden. De gerecyclede en recyclebare winkel, waar ook maandelijks sustainable events, discussies en workshops gehost werden, is inmiddels gesloten. Gelukkig leeft de duurzame gedachte voort in de inspiratie die jij en wij vanaf hier met ons meenemen. 


Brillen- en monturenmerk Ace & Tate besloot onlangs juist een nieuwe winkel te openen. En wel eentje met een design dat past bij hun doel om in de komende 10 jaar carbon neutral te worden. In plaats van ‘virgin’ plastic koos het merk voor een samenwerking met Plasticiet en zo verschenen grote, gekleurde stukken gebruikt plastic, afkomstig van onder andere voedselverpakkingen en speelgoed, zichtbaar in de speelse wanden van de nieuwe store in Antwerpen. 


"Door meer toffe en praktische, long-lasting oplossingen om met het aanwezige plastic om te gaan, kan plastic still be fantastic"


Plastic can still be fantastic

Ook design-elementen hebben steeds vaker gebruikt plastic als (hoofd)bestanddeel. De inventieve ontwerper Enis Akiev weet van plastic waste bijvoorbeeld tegels te maken, inclusief marmereffect. En twee Nederlandse studio’s, Overtreders W en Bureau SLA, bedekten een van de paviljoenen van Dutch Design Week vorig jaar met 9.000 Pretty Plastic shingles: het eerste 100% gerecyclede bekledingsmateriaal, aldus de makers zelf.


a74d34ef-7d0b-48f1-88f5-5a4b016e1597.png?uuid=53bb5603-3ac4-4ba2-a407-cbb45d56deb2


Behalve hergebruik van PET en andere soorten plastic is ook bio-plastic een vaker gezien alternatief in de fashion industry. Designer Mamou-Mani bouwde vorig jaar tijdens de Milanese fashion week een art-installatie voor COS, gemaakt van 700 stuks 3D-geprinte stenen van bio-plastic in combinatie met hout. “Technology alone doesn't really matter. It's what you do with it. And to me it's only interesting if we are helping the planet,” deelde de designer over dit concept. 


Dit soort projecten en hun initiatiefnemers geven hoop op een groener toekomstplaatje. Hopelijk zal de fashion-industrie nieuw plastic zo snel mogelijk vervangen door healthier opties. Onze droom is een wereld zonder nieuw geproduceerd plastic, maar mét meer toffe en praktische, long-lasting oplossingen om met het aanwezige plastic om te gaan, zoals de eerdergenoemde ideeën. 


Geschreven door Soraya Jahan

Deel artikel