De zomereditie van Modefabriek, de tweede women’s only editie, stond geheel in het teken van de toekomst. Niet zozeer de toekomst van al die mooie mode, accessoires en beautyproducten waar we zo blij van worden, want die creativiteit en liefde voor het maken zal er altijd zijn. Nu is het vooral de toekomst van het ondernemen, van modemerken, retailers en alles wat hen faciliteert, wat om visie vraagt. Het hele vakgebied is in transitie, en dat in een wereld vol zorgen en instabiliteit. De boodschap is: accepteer de chaos, omarm het nieuwe en onbekende, en neem elkaar daarin mee. De immer drukbezochte Modefabriek Talks, dit keer met niemand minder dan Lidewij Edelkoort op het programma, onderstreepten de alles overstijgende trend: UNITE & EMBRACE CHANGE!
Trendwatcher extraordinaire Lidewij Edelkoort
Het was wel even wat, zo’n grote internationale ster in trend forecasting, even terug in het land, en te gast op Modefabriek. Het Talks platform dat dit keer met koptelefoons werkte, als een silent disco voor fashion professionals, had niet genoeg capaciteit voor de enorme toestroom. Caroline Krouwels, co-founder en CEO van Modefabriek, had Lidewij Edelkoort gekoppeld aan kunsttijdschrift See All This, met het speciale issue The Wardrobe as Art Collection als gevolg. Mode als kunst. Founding editor Nicole Ex en grand dame Li presenteerden het inspirerende resultaat wat vervolgens met dozen tegelijk over de toonbank ging, een kleine maar fijne troost voor alle fans die de Talk hadden gemist.
Lidewij Edelkoort sprak als altijd met veel passie over haar blik op de horizon en haar specialiteit werd daarmee meteen de meta-trend, namelijk: omarm ‘newness’ en luister naar je intuïtie, want wijzelf zijn de katalysator voor verandering. Alles draait om het koesteren van schoonheid en samenzijn, dat wat ons blij maakt en hoop geeft. Het is tijd voor grootse creativiteit, maar wel meer gedoseerd. We zijn al overprikkeld genoeg. Artificial Intelligence zal de samenleving en ook de werkvloer ingrijpend veranderen, dus ook het onderwijs moet dringend vernieuwen. Edelkoort voorziet ‘the age of the amateur’, steeds meer mensen die een bestaan bouwen op hun unieke passie of talent, en het idee van ‘eternal learning’, niet zozeer om bij te blijven met nieuwe technologieën, maar om je welke skill je maar wil eigen te maken. In die snel veranderende wereld verlangen we evengoed naar ‘unnovation’, zoals de stad Parijs waar we zo graag een vers croissantje eten en een glaasje wijn drinken op een terras dat er al een eeuw hetzelfde uitziet. Wat echt goed is, is goed. Vooral zo houden!
Chaos als kompas
Nog een trend expert van formaat op het Talks programma was Louise Byg Kongsholm, eigenaar van het Deense ‘pej gruppen’. Ze gaf krachtig duiding aan de uitzonderlijke tijd waarin we leven: chaos is het nieuwe normaal. Met haar achtergrond als managementconsultant introduceert ze de twee acroniemen die nu rondzingen: VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity), en wat daaruit voortkomt, BANI (Brittle, Anxious, Nonlinear en Incomprehensible). Kortom, we verkeren in lastige onzekere wateren en het is dus niet gek dat we geneigd zijn ons meer te richten op dat waar we wel een beetje controle over hebben. De terminologie draait om crises: Perma Crisis (de ene na de andere) en Poly Crisis (meerdere tegelijkertijd), Cost of Living Crisis (economen hebben berekend dat het 5 jaar duurt voor de economie weer herstelt na corona) en Crisis Shopping (consumenten zijn zuinig, maken meer afwegingen, voelen recessie maar geven aan andere dingen juist wel veel uit). Zoals we nu leven komen we per dag drie uur tekort dus keuzes maken moet makkelijk zijn en luxury gaat over focus, balans en welzijn. Goed zijn voor de planeet moet ook makkelijker. Vintage, pre-loved en re-used zijn volwassen spelers geworden. Om de chaos te navigeren heb je een heldere stip op de horizon nodig want het wordt een avontuur.
Veel ondernemers op Modefabriek kennen dit gevoel maar al te goed. Felice en Mark de Lorme van PENN&INK N.Y weten hoe ze hun klanten kunnen inspireren, zoals met een nieuwe geurlijn en de beeldschone food en bloemen op de stand, maar ze willen ook het grotere gesprek voeren met vakgenoten en retailers op Modefabriek. Het moet over veel meer gaan dan de mode van komend seizoen. Hoe voelen we ons? Hoe ziet de winkelstraat er over vijf jaar uit? Je wil gepakt worden door iets wat je inspireert.
Taking fun seriously
Het is jammer dat exposanten in de regel niet toekomen aan het Talks-programma, want daar barst het van die inspiratie. Jan Agelink van Buro Jantrendman presenteert traditiegetrouw een rollercoaster van trends met sprekende voorbeelden. Zoals Play for Real. Wat gedragswetenschappers al lang weten: door te spelen leren we de wereld begrijpen, en kunnen mensen beter contact maken met en middels technologie. Zie Steven Johnson’s boek Wonderland, how play made the modern world, en de Insta-account @jobfromfuture. Een voorbeeld op Modefabriek was FILA die voor 2025 vol inzet op de introductie van het nieuwe model Super Bubble, een monochome sneaker met een hoog AI designed toy gehalte en een vrolijk stemmend prijskaartje. De bijpassende booth inclusief ‘play and win’ grijpermachine is beschikbaar voor retailers.
Nog een trend die ineens groot is geworden, gaat letterlijk over transformeren, bijvoorbeeld van het gewone in het ongewone zoals het werk van kunstenaar Stijn ter Braak (nu in de Kunsthal in Rotterdam) of van dead stock in eigentijds design zoals bij 1/OFF van Renee van Wijngaarden (voorheen werkzaam bij Vestiaire Collective) of het Franse bettter.us die slim AI inzetten voor dit businessmodel. Voorbeelden op Modefabriek waren bijvoorbeeld JUST WALDO uit Gent en NUTT AMSTERDAM. Nog een aanstekelijke trend is Maximalism. We willen overdonderd worden met XXL creativiteit en laten zien wie we zijn, waar we zijn geweest en waar we van houden. Laat je verbeelding vooral de vrije loop, net als kidsuper.com, en combineer alles op een geheel nieuwe manier (a la Balenciaga). Dit sluit weer mooi aan op het motto van Lidewijk Edelkoort: wees een fantastic dresser.
Local heroes unite
Fast en Super Fast Fashion zijn en blijven een bedreiging voor ons vakgebied. De menselijke schaal die wordt vertegenwoordigd door de ondernemers op Modefabriek, van ‘lockdown startups’ als KESJ. (accessoires van duurzaam kasjmier uit Mongolië), STUDIO CLIQUE (womenswear-label van drie voormalige medewerksters van het Belgische agentschap Fashion Club 70), tot mooie heritage merken als K-WAY (beroemd van de packable windbreakers met driekleurige rits, nu in handen van een Italiaanse groep die er eigentijds mee uitpakt) en duurzame vernieuwers als MAIUM (rainwear) en KINTOBE (tassen).
Noem een segment en het stond er: footwear (GOLA, FILA, FREEDOM MOSES, SCOTCH & SODA, IGOR, STEVE MADDEN, ESPADRIJ L'ORIGINALE, COPENHAGEN STUDIOS, AFFÊRE), lingerie (ORGANIC BASICS, MAGIC BODY FASHION), sportswear (DEBLON SPORTS, THE JOGG CONCEPT), sieraden (A BEAUTIFUL STORY, EDBLAD, IBU, ZAG BIJOUX), tassen (LIEBESKIND, BECKSÖNDERGAARD, THE STICKY SIS CLUB, MINOIS, PERZIA), brillen (LOOPLABB, A.KJAERBEDE), parfum (ISOLA, MMOIRE), en nog veel meer leuks (VINOOS, HOLDIT, ANNICA VALLIN, AIFCANDLES).
En natuurlijk de vele trusted womenswear brands uit heel Europa (KNIT-TED, PENN&INK N.Y, MY ESSENTIAL WARDROBE, CLUB L’AVENIR, CIRCLE OF TRUST, MADS NØRGAARD-COPENHAGEN, RUBY TUESDAY, FEMMES DU SUD, SIMPLE., AVEC ELAN, COLOURFUL REBEL, MAISON HOTEL, FIFTH HOUSE, GUESS, GAUDÌ, FREEBIRD, XANDRES, GARCIA, NATHALIE VLEESCHOUWER, JANSEN AMSTERDAM, OILILY, VARLEY, JC SOPHIE, HOMAGE, LE TEMPS DES CERISES) die zich iedere keer weer van hun mooiste en meest professionele kant laten zien.
Natasha van Ree van EK FASHION, een grote servicepartner voor retailers en hun toeleveranciers, vat het glashelder samen. De retailers die naar Modefabriek komen zijn ‘local heroes’, en het is keihard nodig dat merken en retailers samenwerken om fier overeind te blijven naast de grote Fast Fashion reuzen. Samen sterk, op naar de toekomst!
Let’s unite & embrace change op Modefabriek! To be continued….
Geschreven door Mo Veld
Deel artikel