Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Modefabriek blikt terug op een bijzonder positieve beurs, die voor het eerst geheel op vrouwen was gericht. Twee grote hallen in Amsterdam RAI, rijkelijk gevuld met een extra uitgebreid aanbod van maar liefst 390 merken in heldere open stands. De sfeer was enthousiast en de toestroom van met name Duitse – een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar - maar ook een groeiend aantal Belgische bezoekers maakte dit samenkomen extra relevant. Het goedbezochte randprogramma met Talks, trends, talent en netwerksupport was meer geconcentreerd en van hoog niveau. De mode-industrie is altijd in beweging en uitdagingen horen daarbij. Deze editie van Modefabriek maakt duidelijk dat iedereen vol goede moed en inspiratie vooruitkijkt, en dat alles mogelijk is als we ons richten op samenwerken, ook met de consument.
Women’s wear focus
De reacties op de koerswijziging van Modefabriek naar een Women’s only platform waren nog positiever dan gehoopt en zowel exposanten als bezoekers die we spraken zagen volop ruimte voor groei en verdieping van deze specialisatie. “Wat mij betreft had er nog wel een hal bij gekund, ik mis nog wat collega’s met goede labels,” zei Maurits van Lier van Summum. “Ze moeten gewoon meedoen, want dan hebben we met z’n allen een nog betere beurs.” Ook zakelijk is het wat hem betreft een win: “Als je het zelf in eigen showroom organiseert zoals we het tijdens de pandemie moesten doen haal je nooit hetzelfde resultaat qua bezoekers en marketingwaarde, zeker nu belangrijke Duitse inkoopagenten zich hier melden omdat Premium weg is gevallen.”
Kerstin Lasalle van SCHöNER Concept Store en Schick Shop is zo’n graag geziene Duitse inkoper: “I love to visit Modefabriek and see the new collections of the brands that I am already selling. I always meet interesting new brands and other colleagues from Germany. There are always interesting people to talk to and learn about important themes like social media and online business. Also, the different areas with new trends are a big inspiration. It was a pleasure and more than worth it!”, schreef ze ons na afloop.
Club L’avenir is zo’n label dat de Duitse inkoper SCHöNER enthousiast heeft omarmd. Vijf jaar geleden maakte het Nederlandse label haar entree tijdens Modefabriek. "Ons streven is om kledingstukken te creëren die je met liefde seizoen na seizoen blijft dragen. Voor onze naamsbekendheid en het onderhouden van relaties is het heel waardevol om hier te staan.” Mote’l Amsterdam (ook op Modefabriek met Neuw Denim, Abrand en Second Female) mag het merk vertegenwoordigen in Nederland, “maar Club L’Avenir heeft vele mooie verkooppunten verspreid over Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.” Aldus Eva de Wijze.
DK Company stond met maar liefst 10 labels in de fraaie Europahal. Country Director Marleen van der Velde deelt het enthousiasme: “Ik krijg hier echt energie van, het met elkaar verbinden, strategische partners vinden en blijven praten over wat er nodig is in de toekomst, blijven geloven in nieuwe concepten om de klant in de winkels te houden.” Ook met de aanwezigheid van het plus size label Kaffe Curve neemt zij de vlucht naar voren. “Het is tijd voor meer mooie plus size merken en Modefabriek is dé plek om ruimte te geven aan die ontwikkeling. Er zit enorm groeipotentieel in!”
Lofty Manner is blij om terug te zijn van even weggeweest. “Nu is een mooi moment om iedereen mee te nemen in onze groei en ontwikkeling. We hebben een nieuw logo, nieuwe communicatie, alles van design tot fotografie is helemaal op een lijn gebracht,” vertelt oprichter Michael Vinke. Ook voor hem is de focus op Women’s een plus: “Het heeft meer impact, de bezoeker kan zich meer verdiepen in het aanbod, het is duidelijker en voelt knusser.”
Mode en zoveel meer
Met de nieuwe focus op Women’s wear gaat Modefabriek meer dan ooit de diepte in met het assortiment. Nog nooit was het productaanbod zo divers. Naast het rijke aanbod bovenkleding in alle mogelijke stijlen en segmenten waren er dit keer bijvoorbeeld opvallend veel gespecialiseerde underwear labels (Spanx, Triumph, Ten Cate, Undercharments, Savara Intimates, Sloggi, Magic Bodyfashion) alsook outerwear (Peuterey, Rain Couture, Elvine, Ecoalf), knitwear (avec ēlan, Hinterveld, Americandreams, Knit-ted, Kesj) en schoenen (Affêre, Scoth&Soda, Valsport, Maluo, Teva).
Naast tassen (O My Bag, Biba Spain) en zonnebrillen (A.Kjaerbede, Chimi, Looplabb) zijn met name sieraden booming. En veel van die sieradenmerken kiezen ook nog eens voor duurzaam en verantwoord, zoals A Beautiful Story (B Corp certified), het Deense Pilgrim (75% recycled materials) of de jonge start up SEC (handgemaakt in B Corp certified ateliers van gerecycled goud en zilver). Daar worden we allemaal extra blij van.
Fashion kan natuurlijk niet meer zonder Beauty, de grootste groeimarkt van allemaal en een belangrijke aanvulling voor ieder winkelaanbod. Het rook dan ook heerlijk op Modefabriek, er werd volop getest bij alle boetiek parfummerken voor huid en huis (Karmameju, Lingua Planta, Atelier Rebul, Isula). Ook de Amsterdams-Italiaanse start up in super-de-luxe handverzorging Mani (vegan, organic, dierproefvrij, responsible) trok veel belangstelling. “Het was onze eerste keer op Modefabriek en het was absoluut boven verwachting goed. Met deze energie kunnen we nog maanden voort,” aldus de oprichters Martine van den Abbeelen en Mauro Bianchin.
De all female Modefabriek heeft nog zo veel meer in petto. Meer size inclusive, meer genderneutraal, meer wellness en meer culturele diversiteit, zoals de kleine selectie labels uit Afrikaanse modesteden die Carmen Hogg presenteerde op het Spotlight platform. We zijn nog maar net begonnen!
Verantwoord voorwaarts
Het zal inmiddels niemand ontgaan zijn dat we voor de complexe opgave staan om onze gehele bedrijfsvoering zo verantwoord mogelijk te doen; zonder people en planet is er uiteindelijk geen profit. Omdat deze bewustwording geen novum meer is en alle segmenten hun pioniers hebben om van te leren besloot Modefabriek deze merken (o.a. Alchemist, Deha, Aiayu, Lune Active) onder te brengen in een Responsible Route. Het Deense tassenmerk Kintobe is een mooi voorbeeld. “Er is een shift in mindset nodig om het hele systeem en ons gedrag te veranderen,” vertelt Anna Sørensen in de Talk The Road to a Greener Future. In 2019 startte zij met haar partner het super utilitaire tassenmerk dat tot in de kleinste details vervaardigd is van gerecycled en recyclebaar materiaal, zonder schadelijke stoffen als PFAS, en met respect voor alle ‘handen’ in de keten. Consumenten worden aangesproken op care en repair opdat producten zo lang mogelijk meegaan en met hun Kindness Foundation steunt het merk initiatieven die bijdragen aan vrede. “We will never save the earth if we don’t co-exist in peace.”
Ook de Trend Talk van Jan Agelink stond weer bol van de optimistische inspiratie, zoals de helende en verbindende trend van handy crafts (Knits.n.Notes), de mooiste re- en upcycling initiatieven (Alterist, Marine Serre, Five Guys from Paris), repair shops (Loewe), lokaal, sociaal en circulair (New Optimist).
Voor steeds meer starters is Responsibility een vanzelfsprekendheid en zij hebben daarmee een enorme gunfactor, zowel in de industrie als bij het publiek. Dit bewijst dat we willen geloven in de oplossingen, en dat we elkaar nodig hebben om een mooie toekomst te bouwen.
Wij kijken alvast uit naar de volgende editie op 7 + 8 juli 2024. Doe je mee?
Deel artikel