Samenwerking is essentieel in de modebusiness. Sommige merken en retailers delen zelfs een bijzondere band. Karin Vink van Femmes du Sud en Mieke van Dommele van Rubia in Roosendaal werken al meer dan 13 jaar samen. ‘Soms sparren we tussendoor met elkaar.’
Hoe uniek is jullie band?
Karin: “Wij werken intensiever samen met Mieke dan met de meeste andere retailers. Een mooi voorbeeld is de modeshow die Femmes du Sud twee jaar geleden bij Rubia organiseerde. We proberen vaker activiteiten in de winkels van klanten te doen, maar deze show was vrij uniek.”
Mieke: “Annemiek, Karin’s compagnon, komt uit Roosendaal, waar wij onze winkel hebben. Dat zorgt voor een extra sterke connectie. Daardoor heb ik ook extra veel fans van Femmes du Sud in mijn winkel.”
Annemiek Buijs (Founder Femmes du Sud). Mieke van Dommele (owner Rubia) and Karin Vink (Founder Femmes du Sud)
Hoe lang werken jullie al samen?
Karin: “Femmes du Sud bestaat bijna twaalf jaar, maar Annemiek en ik verkochten daarvoor accessoires, zoals sieraden, tassen en handgebreide shawls. Mieke was toen al klant. Die shawls maakte Annemiek zelfs samen met Mieke, omdat ze elkaar kenden vanuit Roosendaal.”
Mieke: “Onze eerste ontmoeting was op de beurs Flavourites. Karin en Annemiek stonden daar met de shawls en sieraden. Het was voor mij een logische stap om later Femmes du Sud in te kopen, omdat we al samenwerkten. Maar ik koop alleen in als ik echt achter een merk sta. Ik hou van de collectie van Femmes du Sud. Ik draag het zelf ook graag.”
Wat maakt jullie samenwerking speciaal?
Mieke: “Het persoonlijke contact. Karin en Annemiek delen veel en organiseren dingen voor retailers. Dat maakt hen bijzonder.”
Karin: “Onze lange samenwerking is gebaseerd op vertrouwen. Vanaf dag één geloofde Mieke in onze collectie. We wisselen vaak ideeën uit en bespreken wat wel en niet werkt. Het is een warme samenwerking, gebaseerd op respect. Het gaat verder dan alleen inkopen en verkopen.”
Mieke: “Soms sparren we over trends en ontwikkelingen in de retail.”
Karin: “Onlangs hadden we bijvoorbeeld een deep-dive sessie met Mieke en Angelique van Butik in Alkmaar. We delen kennis en brainstormen samen, wat altijd waardevolle inzichten oplevert.”
Mieke: “Die sessies zijn heel waardevol. Karin bereidt ze ook heel goed voor.”
Hoe kijken jullie naar elkaars werk?
Mieke: “Ik bewonder hoe Femmes du Sud is gegroeid en hoeveel vrouwen ze met hun merk bereiken. Het is knap hoe Karin en Annemiek hun visie hebben neergezet.”
Karin: “Mieke is een van de meest vooruitstrevende ondernemers die ik ken. Ze blijft vernieuwen, bijvoorbeeld door actief te zijn op Instagram, TikTok en met video’s. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. De retailwereld vraagt tegenwoordig veel meer van winkeliers. Mieke is daarin echt een voorbeeld.”
Mieke: “Het is superfijn dat een merk zoals Femmes du Sud zo meedenkt. Ze maken nu wekelijks video’s die ze delen met hun klanten. En als ik iets post over hun merk, gebruiken ze dat ook weer op hun eigen socials.”
Spreken jullie elkaar vaak?
Mieke: “Niet op vaste tijden, net wanneer het uitkomt.”
Karin: “Tijdens de inkoop zien we elkaar sowieso, en we appen ook wel eens privé. Bijvoorbeeld over vakantiebestemmingen.”
Mieke: “Ook al zien we elkaar niet wekelijks, onze band blijft sterk. Op Modefabriek loop ik natuurlijk altijd langs Femmes du Sud. Meestal sluit ik mijn dag daar ook weer af, omdat ik de collectie nog een keer extra wil zien.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel