Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Samenwerking is essentieel in de modebusiness. Sommige merken en retailers hebben zelfs een extra speciale band. Suzanne van Griensven van Aimée the Label en Willem Kok van Kok Oisterwijk 1982 werken 7 jaar samen. ‘We zijn allebei gevoelsmensen.’
Hoe was jullie eerste ontmoeting?
Suzanne: “Ik weet het nog heel goed, omdat Willem een onuitwisbare eerste indruk maakte. Een jaar of zeven geleden belde hij me op en zei dat hij een winkel ging openen in Oisterwijk. Ik had toen nog een agentuur en een vriendin had hem getipt dat hij Just in Case moest inkopen. Hij vroeg wanneer hij langs kon komen. Ik dacht: wacht eens even. Ik wil eerst meer weten: wat is het concept, met welke merken? Hij kwam dezelfde dag nog langs. Het regende en ik heb geen klink aan de buitendeur van mijn showroom. Dus hij stond als een gek aan die deur te trekken. Toen hij eenmaal binnen was, barsten we allebei in lachten uit. Er was direct een klik. Ik dacht: jij bent leuk, dit komt goed.”
Willem: “We weten precies wat we aan elkaar hebben en het voelde meteen goed. Ik ben een enorm gevoelsmens en Suzanne ook. We hebben dezelfde passie voor mode en hoe we vinden dat vrouwen eruit zouden moeten zien.”
Willem Kok van Kok Oisterwijk 1982 en Suzanne van Griensven van Aimée the Label
Hoe vaak hebben jullie contact?
Suzanne: “We spreken elkaar soms wel drie of vier keer per week. Het begint altijd zakelijk, maar eindigt vaak persoonlijk.”
Willem: “Bij ons allebei draait het om passie, niet om geld. We doen wat we leuk vinden.”
Suzanne: “Positiviteit en humor staan bij ons centraal. We klagen niet, maar zetten altijd de schouders eronder. Dat is misschien wel het geheim van onze samenwerking.”
Hebben jullie een vast ritueel?
Suzanne: “Tegenwoordig hebben we een ‘vrijdagmiddagbelletje’. Ik overleg dan met Willem over dingen die ik als ondernemer tegenkom of over het merk. Hij is altijd eerlijk en direct, en dat waardeer ik enorm."
Willem: “We bouwen elkaar op en breken elkaar niet af. Ik wil het beste voor Aimée The Label in mijn winkel, en Suzanne denkt mee over wat goed werkt voor mij als retailer. Dat maakt onze samenwerking zo waardevol: er is sprake van eerlijkheid en wederzijds respect.”
Suzanne: “Wat ik fijn vind, is dat we echt over alles kunnen praten: levertijden, modellen, kleuren, maar ook privézaken. Dat geeft wel aan hoe close we zijn.”
Hoe kijken jullie naar elkaars werk?
Willem: “Ik ben Aimée the Label gaan inkopen omdat ik zo goed met Suzanne samenwerk. Mijn labels zijn allemaal wat hoger geprijsd en Aimée is het instaplabel. Wat mij over de streep trok, was de goede prijs-kwaliteitverhouding. En Suzanne begrijpt precies wat de Nederlandse vrouw wil.”
Suzanne: “Willem weet precies wat er als retailer nodig is om succesvol te zijn. In het begin was het even zoeken naar wat voor concept hij precies neer wilde zetten en welke merken daarbij pasten. Maar hij had dat al snel onder de knie, veel sneller dan menig andere winkelier. Op de Instagram-pagina van Kok Oisterwijk 1982 zie je duidelijk de eigenheid: het unieke en ludieke. In een half jaar tijd had hij al 16.000 volgers op Instagram en hij wordt soms zelfs herkend op straat. Hij post ook bloopers of gekke uitspraken. Het is heel eerlijk.”
Zien jullie elkaar op Modefabriek?
Willem: “Ik vind het geweldig om te zien hoe bruisend Suzanne op Modefabriek bezig is. Dat geeft echt een energieboost.”
Suzanne: “Soms heb ik van meerdere klanten iets gehoord over een bepaald merk op de beurs en dat gaat Willem dan bekijken. Als hij vervolgens terugkomt en zijn mening geeft, weet ik dat ik er dan zelf niet meer langs hoeft omdat ik het met hem eens ben. Wat dat betreft hebben we echt dezelfde visie.”
@Aimee_thelabel
@kokoisterwijk1982
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel