Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Openheid, eerlijkheid en transparantie zijn waarden die al langere tijd, maar juist ook nu, door steeds meer fashion brands worden omarmd en gecommuniceerd. Om shoppende passanten te kietelen, heeft het fysieke ‘gezicht’ van vele modemerken de afgelopen jaren een bijpassende metamorfose ondergaan.
Kundige handen van bekende architecten maakten nagenoeg doorzichtige winkels voor deze merken door een mix aan heldere materialen te gebruiken. Licht en kleur schijnen dwars door de façade heen en het interieur is precies genoeg zichtbaar om nieuwsgierigheid te verhogen. Het open en verleidelijke aangezicht van de winkels laten je niet alleen even naar binnen gluren, maar trekken nieuwsgierige passanten de drempel over, de winkel in.
'Digitale' doorzichtigheid
Dit voorjaar liet Louis Vuitton het aangezicht van hun authentiek Amsterdamse herenhuis door architectenbureau UNstudio transformeren tot een futuristische, bijna digitale replica daarvan. De wand werd van onder tot boven vervangen door roestvrijstalen 'bakstenen' met glazen inlays waarmee de gevel de illusie van pixels kreeg: alsof het gebouw opgemaakt is uit digitale blokjes in plaats van steen. Een contrasterende, opvallende en aantrekkelijke verschijning tussen de typisch Amsterdam-Zuid-gebouwen in de duurste winkelstraat van Nederland, de P.C. Hooftstraat.
See-through herenhuis
Eerder al ontwierp MVRDV de moderne see-through voorgevel voor Chanel's flagship store in dezelfde straat, met honderden speciaal ontworpen glasstenen. Hermès nam het pand met de zogenaamde 'dissolving wall' vorig jaar met liefde over: de muur lijkt, door een precies uitgekiende mix van de unieke glass bricks in combinatie met de originele terracotta bakstenen, recht voor je neus langzaam op te lossen.
De architect hield dezelfde bouwstijl aan als die van het origineel om het authentieke straatbeeld niet zo dramatisch aan te tasten, zoals vaak gebeurt met typische winkelgevels, maar het juist te gebruiken om de pracht van die stijl te benadrukken en op unieke wijze met transparantie te spelen. Het resultaat prikkelt de zintuigen en daarnaast is de constructie ook nog eens sterker dan het oorspronkelijke stenen design.
"Licht, reflectie, transparantie en 'inzichtelijkheid' passen goed bij de huidige tijdgeest."
Licht, reflectie & contrast
Glas wordt ook voor volledige shopping experiences toegepast. Studio 10, de architect van het Chinese damesmerk Geijoeng, ging bijvoorbeeld nog een stapje verder dan enkel de voorgevel en koos voor een totaalbeleving gemaakt van heel veel glas, gemixt met andere transparante, lichtdoorlatende en reflecterende materialen. De studio van dit minimalistische, sobere kledingmerk heeft een vloer van glazen bakstenen, een plafond van spiegels, tussenwanden van buizen van doorschijnend acryl en andere transparante en schitterende materialen werden voor de balies en andere onderdelen gebruikt. Het geeft de studio een surrealistisch droomgevoel en laat de wintercollectie in rauwe en contrasterende materialen, zoals wol en fluweel, sterk afsteken.
Deze winkelconcepten lijken goed te passen bij de tijdgeest en de thema's die de maatschappij bezighouden op dit moment: reflectie, transparantie en 'inzichtelijkheid', zowel in onszelf als in anderen. Dus waarom niet óók in onze favoriete merken en winkels?
Geschreven door Soraya Jahan
Deel artikel