Niets dan positieve geluiden

31 jan 2025
Door Modefabriek

De grote RE-SET van Modefabriek, deze wintereditie voor het eerst sinds 21 jaar op een nieuwe locatie, was een sprankelend succes. Gezegend met twee dagen winterzon en blauwe lucht kwam het grote glazen expogebouw in Vijfhuizen extra tot zijn recht. Het regende enkel complimenten over de nieuwe, open en dynamische vormgeving van Modefabriek waardoor het rijke aanbod van mooie women’s wear merken als een groot feest werd ervaren. Newness geeft energie, en die energie is lange tijd niet zo positief geweest. En toeval of niet, volgens trendexperts Lidewij Edelkoort en Jan Agelink is positiviteit dé grote trend voor komende winter en heel 2026. Niet omdat het als rijp fruit uit de lucht komt vallen, maar omdat we er bewust voor kiezen. Positiviteit als activisme. Yes we can! 


0184d339-1575-4357-a62c-a5a820fc8c98.jpg?uuid=c9d064a8-5a6a-464e-91b5-22ed8e8e0852


Niets dan positieve geluiden 

Modefabriek is altijd in dialoog met de sector want zo’n krachtig en prachtig modeplatform neerzetten voor de Noord Europese markt, dat doen we samen. De nieuwe opzet van Modefabriek heeft ook doorgewinterde exposanten wakker geschud. “Wij deelnemers moeten ook de handen uit de mouwen steken en weer positief worden. Nederland is van betekenis in de mode, en dat moet je zelf uitstralen”, aldus PENN&INK N.Y oprichter Mark de Lorme, die ‘niets dan positieve mensen’ op zijn stand trof. “Ik voel een beetje een rebelse energie, alsof iedereen weer wat meer durft. Meteen bij binnenkomst heeft Modefabriek al een internationale vibe, en tegelijk heeft de beurs een heel intieme sfeer.” 


626bb7e8-ac98-4a0b-9f98-a971f8434492.jpg?uuid=269bad38-9411-43ca-9d93-cca250aff365


De nieuwe modulaire en open stands vragen ook iets van exposanten die hun presentaties opnieuw moesten invullen, en met succes. “Ik hoor niets dan complimenten van klanten en collega’s. Merken kunnen hun identiteit extra goed laten zien en krijgen ook heel gericht aandacht”, zegt Sanne Schiet-Wegdam van New Market, die deelnam met de labels MODSTROM en FRENCH. ”We hebben een paar seizoenen overgeslagen maar zijn heel blij hier nu te staan.” 


Richard van der Mark van JC SOPHIE, van zichzelf al ‘van de positieven’, was niet eens anti oude Modefabriek maar ziet ook hoe goed het heeft uitgepakt om versleten patronen te doorbreken. “Modefabriek heeft alles gedaan wat de klant zo graag wilde, maar het is net zo goed aan ons om te investeren in zo’n mooi platform. Beurzen staan wereldwijd onder druk, dat is een uitdaging voor ons allemaal.” 


Voor Natasja Goedemans, die met het luxe homewear label SUNDAY IN BED voor het eerst op Modefabriek staat maar in een andere functie ook vertrouwd is met eerdere edities, is een bezoek aan Modefabriek sowieso een must: “Zo ontdek je mooie nieuwe merken.” 


Mieke Walstra van MSCH COPENHAGEN durfde de uitdaging wel aan om een eigen modeshow te hosten op een van de ‘Community Tables’ op de verrassingsroute met tafels door Modefabriek. Terwijl ze enthousiast de collectiehoogtepunten op deze improv-catwalk doorsprak mocht het publiek met een grote dobbelsteen gooien: iedere 6 won een goodie bag. Ze is uitgelaten positief over de brede paden en speelse open indeling, de verzorgde boetieksfeer en gezellige drukte. “Wat hebben we toch veel mooie merken! Heel goed gedaan Modefabriek!” 


Ook voor Lars Gelling, commercieel directeur van SUMMUM, was de vibe op de nieuwe Modefabriek helemaal zoals die hoort te zijn: “Alsof je op een festival bent, zo’n positieve en bruisende energie, en heel toegankelijk.” 


Er zijn natuurlijk ook deelnemers die voor het eerst op Modefabriek staan, zoals het high end label ELLA&IL uit Noorwegen. Eigenaresse Rikke Holmen-Jensen is zeer positief verrast: “Ik hoop dat andere beurzen dit voorbeeld gaan volgen, zo’n goede energie!” 



e6491af4-aa10-4e11-a533-425e6442810d.jpg?uuid=773e4e9c-5a67-4a40-b362-b62db44fdff4


Niets dan positieve trends

Niet alleen de sfeer onder deelnemers en bezoekers was buitengewoon positief. Ook alle trends voor 2026 geven aan dat we het leven willen vieren en zelf de slingers op zullen hangen. We willen niet meer creatief flirten met doom, destructie en andere dystopische fantasieën, daarvan hebben we al genoeg. De presentaties van TRENDFORUM in de entree en de TALKS van trendexperts Lidewij Edelkoort en Jan Agelink schetsen een hoopvol, liefdevol, speels, soms magisch en vooral heel menselijk beeld, alsof we onder druk van allerlei narigheid en zorgelijke ontwikkelingen in de wereld ineens beseffen wat echt belangrijk is. We gaan ons welzijn en geluk vooropzetten, we willen schoonheid, plezier en verwondering, ook in de kleine dagelijkse dingen. We willen genieten van het leven en ons heel bewust richten op positieve inspiratie en informatie, waardoor we zelf ook weer positiever worden en zo vanzelf een positievere werkelijkheid gaan realiseren. De echte fysieke wereld wint het van de digitale, we komen weer samen. 


4f641eb4-4015-49f4-97f8-2817032d7c91.jpg?uuid=d1f54d1f-a85b-4154-b09d-133ac8dc4114


Op Modefabriek was al die positiviteit en schoonheid duidelijk zichtbaar en voelbaar. Laten we deze positieve vibes vasthouden en volhouden tot we elkaar weer zien voor de zomereditie van Modefabriek op 6 & 7 juli, op wederom een nieuwe verrassende locatie!   


Geschreven door Mo Veld

Categorie #MF Events
Tags Events

Deel artikel