Het tempo van de heersende modekalender lijkt niet langer de norm te bepalen. Product drops als vervanging van seizoensgebonden collecties en tijdlozer ontwerpen in plaats van de trends volgen, gelden als oplossingen voor een duurzamer systeem. Grote internationale labels als Filippa K en By Malene Birger spelen al langer met ‘trendloze’ kleding, maar lanceren desalniettemin ieder seizoen nieuwe collecties. Nederlandse initiatieven als LILAY YUZGULEN, IKIGAI LABELS, Mumster, CAES en SÓUN zijn voorbeelden als het gaat om toekomstbestendige oplossingen binnen de modewereld.
Van seizoensgebonden collecties naar ‘product drops’
Product drops als vervanger van seizoensgebonden collecties? Wel als het aan ontwerpers Lilay Yuzgulen en Helen de Kluiver van respectievelijk LILAY YUZGULEN en CAES ligt. Hun merken wijken af van de traditionele modekalender, die minimaal vier collecties per jaar dicteert. Volgens beide ontwerpers is het niet meer van deze tijd. Modelabel CAES focust zich liever op ‘edities’, waarvan er inmiddels twee zijn gelanceerd. Een editie omvat een ensemble van tijdloze ontwerpen, geschikt voor elke gelegenheid en om jarenlang te dragen. Hetzelfde geldt voor de product dropsvan Yuzgulen. Haar eerste drop, handtas FAYE, is eveneens een trend-overstijgend ontwerp. De volgende ontwerpen volgen wanneer de tijd daar rijp voor is, niet wanneer de modewereld daar op aandringt. Vanuit deze ideologie staat het merk haaks op de modekalender, die een hoge omloopsnelheid dicteert.
Tassenlabel SÓUN ontwikkelt eveneens tijdloze ontwerpen. Oprichter Anne-Fleur Simon combineert Italiaans vakmanschap met residu-materialen uit de visvangst. Zalmhuid blijkt een perfecte basis voor luxueuze tassen. Bovendien is het een restmateriaal dat anders zou worden weggegooid.
Zijn trends verleden tijd?
Als het aan bovenstaande ontwerpers ligt, voeren trends niet langer de boventoon binnen de mode. Een minder grote focus op trends zorgt automatisch voor een duurzamer systeem. Dat geldt ook voor online platform IKIGAI LABELS, dat werd opgericht om duurzame merken met tijdloze oplossingen zichtbaar en benaderbaar te maken voor een groot publiek. Mumster is eveneens een sustainable fashion movement. Met het ontwikkelen van impactvolle campagnes voor sustainable modemerken, streven ze naar een toekomstbestendige mode-industrie onafhankelijk van trends en producten die na één seizoen passé zijn. Het streven van beide organisaties is om aan een groot publiek kenbaar te maken dat mode niet draait om trends, maar veel meer is dan dat.
En zo is het: het ultieme recept voor een duurzame toekomst ligt in het behouden van een stijlvaste garderobe, zonder elk seizoen te grijpen naar de laatste trends. Een zware uitdaging voor zowel klanten als ontwerpers, maar zeker niet een onmogelijke.
Geschreven door Emma Vloeimans
Deel artikel