Op zondag 9 en maandag 10 juli 2023 zijn winkeliers, inkopers en andere modeprofessionals uit verschillende landen bijeengekomen in de Amsterdamse RAI om inspiratie op te doen voor het inkoopseizoen van lente/zomer 2024. Meer dan 400 merken presenteerden tijdens Modefabriek hun nieuwe collecties. Dat de focus op internationalisering goed uitpakte, was duidelijk te merken aan de bezoekers; behalve Nederlandse modeprofessionals bezochten ook veel Duitse en Belgische winkeliers en inkopers de Amsterdamse beurs.
Optimistische kleuren
Inspiratie was alom aanwezig op Modefabriek; om kleuren en trends konden de bezoekers beslist niet heen. Zo werd iedereen bij de entree begroet met grote linten-installaties die de kleuren van SS24 voorspelden: pioenroze, kobaltblauw, feloranje en sorbetgeel brengen volgend jaar het nodige optimisme.
Die kleur-installaties waren onderdeel van het Trendforum, een centraal gelegen gedeelte van Modefabriek, waar je jezelf onderdompelt in de toekomst van mode. Hier zag je alle kleuren, silhouetten, materialen, prints, vormen en must haves voor het komende seizoen en werden 6 belangrijke trends levensgroot uitgelicht. Zo toonde de trend ‘Unorthodoxy’ constructed tailoring en zachte, poederige tinten, leerde de trend ‘Regroup’ dat upcycling steeds belangrijker wordt en ‘Solace’ dat we teruggaan naar simpele en duurzamere mode van een hoge kwaliteit.
Zomers event
Dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt, was ook te merken aan The Sustainable Stop met 24 hippe, duurzame merken als Kings of Indigo, Komrads, O my Bag en Tomo Clothing. Nieuw dit seizoen was de focus op vintage, waarvoor Modefabriek een samenwerking had met de KLOFFIE Markt, een gecureerde vintage markt uit Amsterdam, die verschillende vintage resellers hadden uitgenodigd hun mooiste pre-owned te verkopen op de beurs. Deze nieuwe samenwerking laat zien dat vintage een onmiskenbare plek heeft ingenomen binnen de mode-industrie en alleen nog maar zal groeien in de komende jaren, zo vertelde ook trendmeester David Shah in zijn talk. Vintage is here to stay, bleek na de succesvolle twee beursdagen.
Ook was er volop aandacht voor aanstormend modetalent tijdens Modefabriek. In het Young Entrepreneurs Platform toonden achttien upcoming modeontwerpers hun nieuwe collecties, zoals 18C Jewelry, opgericht door een jonge onderneemster die sieraden maakt van hergebruikte onderdelen en grappige objecten, en Lena Mae, een Belgische designer die wardrobe essentials voor vrouwen ontwerpt. En er was meer high-end mode: In The Fashion Gallery toonden meer dan 20 merken uit het hogere segment zoals Dutchess, Femmes du Sud, Bruuns Bazaar, Mads Nørgaard-Copenhagen en Ruby Tuesday hun nieuwe collecties waarbij modellen rondliepen in de mooiste looks. “Een heerlijk zomers event met fijne merken en een doorlopende modeshow,” zo omschrijft Karin Vink van Femmes du Sud deze editie. “Fijn was de positieve vibe met een steeds internationaler karakter qua bezoekers”. Tot slot was er wederom aandacht voor kindermode in het onderdeel Drive Inn Junior met 26 vooraanstaande kindermodecollecties van labels als Antony Morato, Blue Rebel, Levi’s, K-Way Junior, Sofie Schnoor Girls en Guess.
De beste forecasters
Verder konden bezoekers van Modefabriek volop inspiratie opdoen tijdens Talks met vooraanstaande trendforecasters als David Shah en Jan Agelink. Een belangrijke conclusie van David Shah luidde: “Macrotrends zijn over, er zijn alleen nog verschillende microtrends.” Kortom, er zijn meerdere kleinere trends, waardoor dus veel soorten stijlen tegelijkertijd in de mode zijn. Essentieel is daarbij wel volgens Shah, dat je begrijpt wat resoneert met je doelgroep, omdat authenticiteit en community belangrijker zijn dan ooit. Dit werd bevestigd door onder meer social media expert Pelpina Trip die een masterclass gaf over het creëren van social videos met je telefoon.
Modefabriek was wederom een essentiële start voor het inkoopseizoen: een geweldige bron van hoogwaardige informatie en inspiratie, die je navigeert naar het komende seizoen en houvast geeft als het gaat om trends en alle andere nieuwste ontwikkelingen.
Ook deze editie was veelzijdig, bruisend en inspirerend dankzij alle interessante trends, talks en masterclasses: de beste benodigdheden voor een beurs die de mooiste labels en leukste winkels bij elkaar brengt. Al met al heeft Modefabriek wederom bewezen de meest relevante beurs van de Benelux te zijn!
Deel artikel