Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Met de Musts van Modefabriek houden wij je graag op de hoogte van alle inspirerende ontwikkelingen binnen de fashion community. Deze week is de Modefabriek must de documentaire ‘Bridging the gap: 10 years of Filling Pieces’. Een terugblik op de opkomst en uitdagingen van het Amsterdamse modemerk Filling Pieces en de man erachter: Guillaume Philibert Chin. Nice to know: Filling Pieces presenteerde het merk voor het eerst aan de b2b modewereld op Modefabriek, waar een hele nieuwe generatie cutting edge labels hun debuut hebben gemaakt in de HTNK store.
De ontstaansgeschiedenis van Filling Pieces is inmiddels een bekend verhaal. Guillaume Philibert Chin ziet een gat tussen de peperdure designersneakers en de ‘gewone’ sportieve exemplaren en wil dit dichten. Filling Pieces moet een inclusief merk worden voor een brede doelgroep, voor jongeren met een liefde voor mode die zich door de modewereld niet (altijd) gehoord voelen. Dat werd het en meer. Inmiddels liggen de schoenen van het Amsterdamse modemerk in zo’n tweehonderd winkels wereldwijd, heeft het een eigen winkel in Amsterdam, een eerste flagshipstore in de maak én is er een luxe ready to wear-collectie.
De documentaire ‘Bridging the gap: 10 years of Filling Pieces’ gaat over tien jaar ondernemen en de highs en lows die daarmee gepaard gaan. Het grote verschil tussen Filling Pieces toen en nu, zit ‘m volgens Guillaume in dat ze als bedrijf slimmer zijn gaan opereren, dat ze beter zijn gaan begrijpen wie ze als merk zijn en hoe ze hun klanten moeten targetten. Het budget is groter, de investeringen daarmee ook. Voornamelijk zijn er veel gelijkenissen met hoe ze ooit zijn begonnen, laat Guillaume telefonisch weten. De missie - een brug bouwen tussen streetwear en high fashion - is nog steeds hetzelfde. Net als wat het product moet zijn: ‘een product dat met de juiste intenties is gemaakt voor de long run.’
Guillaume Philibert Chin: ‘Mensen kopen ons voor de brand value. Een van onze merkwaarden is united by diversity. De mensen achter Filling Pieces komen van alle walks of life en hebben allemaal verschillende voorkeuren, dat maakt ons bijzonder en sterker. Als merk heb je een bepaalde verantwoordelijkheid richting je doelgroep en die voelen wij heel sterk. Wij spreken ons uit over onderwerpen waar andere modemerken zich niet aan willen branden. Mensenrechten, het klimaat, mental health; wij willen als merk júíst het gesprek starten en de dialoog voor verandering aangaan.’
Filling Pieces is likeable. Het merk en de eigenaar hebben een grote gunfactor. Dat terwijl de oprichter zelf inmiddels een zeer geprivilegieerd leven leidt. Hoe behoud je dan toch de connectie met de doelgroep en die gunfactor? Guillaume: ‘Ik wil nog steeds die jongen zijn die op de feestjes aanwezig is, die weet waar de doelgroep uithangt en wat ze beweegt. Ik wil als founder dicht bij de mensen staan, niet een modemerk zijn dat alleen voor de elite is. Ik weet nog hoe dat voelde: als je een bepaald modefeestje alleen mocht bezoeken als je onderdeel was van de industrie. Onze Filling Pieces-feestjes hebben dat echt veranderd, naar mijn inzien. De Amsterdamse modescène werd democratischer; iedereen mocht zich aanmelden en was welkom. We willen een merk zijn dat accessible en humble is. Een merk waar mensen deel van uit willen maken en waardoor zij zich gewaardeerd voelen.’
Guillaume Philibert Chin: ‘Be nice, be humble. Nobody likes an asshole’.
De documentaire belicht de weg naar het succes met zijn bijbehorende dieptepunten. ‘We hebben onze momenten gehad en praten daar ook over in de film. Zoals dat met alles is, gaat het er achter de schermen rauwer aan toe. In het verleden hebben we eens een bepaalde schoen laten ontwikkelen. De sample was goed, het eindresultaat was dat totaal niet. We hebben toen dertienduizend schoenen moeten terughalen en dat terwijl we net nieuwe retailers als klant hadden. Financieel en image wise hebben we hier enorm onder geleden. Het was ook het punt waarop we besloten dat we er alles aan zouden doen om door te gaan. ‘What doesn’t kill you makes you stronger’, zo vertelt Guillaume.
Hij vervolgt: ‘Op persoonlijk vlak kwamen we voor de nodige uitdagingen te staan. Ook dat laten we zien. Wat we voornamelijk met de film willen overdragen is: zo kan het ook. Wat wij de kids willen zeggen is dat er niet één weg naar succes is. Succes is volgens mij een samenkomst van ideeën en mensen. Wat ik ook wil meegeven is dat je business minded moet zijn en dat betekent keuzes maken en mensen teleurstellen. Maar: wees altijd vriendelijk en zet geen vriendschappen op het spel. Be nice. Be humble. Nobody likes an asshole. Ook in de business niet.’
De documentaire ‘Bridging the gap: 10 years of Filling Pieces’ is een coproductie van Filling Pieces en Vice. De film kijk je hier.
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Modefabriek.
Deel artikel