In de aanloop naar de volgende editie van Modefabriek verklappen een aantal exposanten ons alvast hun laatste nieuws en de plannen voor de komende beurseditie. Zo heeft Knit-ted de collectie uitgebreid, waardoor het Nederlandse label in januari met een grotere stand aanwezig is op Modefabriek.
Wat is jullie grootste nieuws voor winter 2024-2025?
Petra Stapper, oprichter en creatief directeur van Knit-ted: “We hebben de collectie uitgebreid met nieuwe materialen en productgroepen. Van oorsprong is Knit-ted een breimerk, maar we hebben gaandeweg steeds meer geweven stoffen toegevoegd en willen vanaf deze winter een krachtig woven programma neerzetten. We hebben daar een nieuwe designer opgezet en hebben veel tijd gestoken in het zoeken naar nieuwe fabrikanten. We brachten al faux leather broeken, die sinds deze winter worden gepresenteerd onder het sublabel Replika. Nu maken we de stap naar broeken in mooie nieuwe kwaliteiten, zoals een chino van twill en een pantalon van wol. Gecombineerd met een blazer, wollen mantel of teddy jasje. We vinden het belangrijk dat de wovens aansluiten op de knits en de collectie een eenheid is.”
De ultieme vrouw volgens Knit-ted anno 2024?
“Knit-ted is vrouwelijk, chic en comfortabel. Dat laatste maakt het stoer en draagbaar. Onze jurken zijn niet heel lieflijk, maar hebben altijd een bepaalde stoerheid. We hebben items in de collectie die redelijk genderneutraal zijn, maar de pasvorm is eigenlijk altijd wel vrouwelijk met bijvoorbeeld een elegant mouwtje. Knit-ted staat voor gemak en comfort, maar wel met een mooie, rijke uitstraling. Je kunt er mooi en stijlvol uitzien zonder uren voor de kast te staan. Iets wat fijn is voor de drukke vrouw.”
Welke vooruitgang hebben jullie het afgelopen jaar geboekt op het gebied van duurzaamheid?
“Ik heb sinds de start van het merk gestreefd naar eerlijke productie met duurzame en diervriendelijke kwaliteiten als basis. We communiceerden dat alleen niet expliciet naar buiten. Het was een soort vanzelfsprekendheid. Onze producten zijn van dusdanige kwaliteit dat ze lang meegaan. Daarnaast kijken we naar vernieuwende technieken en kiezen we voor het meest duurzame alternatief, zoals bijvoorbeeld gerecycled polyester in plaats van polyester. We hebben met al onze fabrikanten langdurige relaties en we weten hoe ze werken en welke certificaten ze hebben. Het is heel interessant om bij onze producent in Turkije te zien hoe ze in een wasserij van twill broeken het water uit de wastrommels opvangen in grote reservoirs om de verf eruit te filteren en apart af te voeren. Mooi om te ervaren dat iedereen een steentje bijdraagt om het beter te doen.”
Waarmee gaan jullie uitpakken op de komende editie van Modefabriek?
“We houden de stand zoals altijd vrij simpel, maar hij wordt wel een slag groter. We werken nog aan het concept, maar er komt meer ruimte op de stand voor lifestyle, zoals een koffiebarretje. Maar wel met de eenvoud waar Knit-ted om bekend staat. Ik wil dat het er luxe, mooi en verzorgd uitziet, maar niet bombastisch. De serene rust die onze showroom uitstraalt wil ik ook op de stand uitstralen.”
Wie hoop je te ontmoeten op Modefabriek?
“Ik denk dat wij nog steeds op de Nederlandse markt kunnen groeien, dus het is fijn om onszelf op Modefabriek te kunnen laten zien aan nieuwe klanten. Maar het is ook een platform om bestaande klanten te ontmoeten en de collectie te presenteren. Tegenwoordig komen er steeds meer Duitse klanten naar Modefabriek en onze drie Duitse agenten zijn er dan ook zeker bij. Duitsers vinden Modefabriek een heel inspirerende en interessante beurs met veel mooie Nederlandse merken met een grote aantrekkingskracht. Daarnaast ontmoeten we ook steeds meer Belgische retailers.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel