In de aanloop naar Modefabriek vertellen een aantal exposanten ons alvast hun laatste nieuws en de plannen voor de komende beurseditie op 21 + 22 januari 2024. Modegroep Fashion Brewery introduceert vier vrouwenmodemerken op de Nederlandse markt.
Wat is jullie nieuws voor winter 2024-2025?
Dieter Deceuninck van Fashion Brewery, waaronder de agenturen Mote’l Amsterdam (voor Nederland), Showroom Noire, The Closet en Eye on Fashion (alle drie voor België en Luxemburg) vallen: “In totaal vertegenwoordigen we dertig labels en we starten het komende winterseizoen met een aantal fantastische nieuwe merken. Bij Mote’l Amsterdam zijn dat Envii, Alohas, Seamless Basic en Dawn x Dare. Vrouwenmodelabel Envii komt uit hetzelfde bedrijf als Samsoe Samsoe. Het heeft al verschillende toonaangevende verkooppunten in Nederland zoals De Bijenkorf en We Are Labels en dat willen wij gaan uitbreiden. Alohas is een hip Spaans schoenenmerk dat een kledingcollectie lanceert. Seamless Basic brengt high end kwalitatieve basics en Dawn x Dare is een nichemerk uit Kopenhagen dat bekend is om hun handmade breisels.”
De ultieme vrouw anno 2024?
“De allerleukste vrouw is degene die lekker veel shopt in boetieks en niet bij Zara. Vrouwen met een eigen stijl. Wij kunnen alle stijlen wel met een van onze merken bedienen. We spelen in op verschillende tendensen in de markt, zoals duurzaamheid en genderneutraliteit. Het merk Oval Square springt bijvoorbeeld in op de genderneutrale stijl. Het zijn de trendsetters die het oppakken, heel vooruitstrevend. Bij Fashion Brewery vinden we het belangrijk om daar als een van de eersten op aan te haken.”
Hebben jullie nieuws op het gebied van duurzaamheid?
“De samenwerking van Another-Label met Mud Jeans waarbij iconic pieces van Another-Label door Mud Jeans in denim zijn uitgevoerd. De collectie voor zomer 2024 was een enorm succes in de verkoop en veel van deze items zaten in onze top 10 van bestverkochte stuks. In januari ligt deze collectie in de winkels, ondersteund door een campagne met influencer Vera van Erp. We kijken uit naar de wintercollectie van deze samenwerking. Verder is bij The Closet inmiddels de helft van het merkenpakket duurzaam, zoals Hvisk, ArmedAngels, Thinking Mu, A Brand denim, Brava en het nieuwe mannenmerk Lakor. Sommige van die merken zijn echt pioniers op het gebied van duurzaamheid. We zien dat sustainability steeds vanzelfsprekender wordt en ook andere labels die kant opschuiven. De kloof tussen merken is niet meer zo groot.”
Waarmee gaan jullie uitpakken op de komende editie van Modefabriek?
“De stand van Another-Label wordt groter, omdat we het belangrijk vinden dat we duidelijk aanwezig zijn en de drie landen van de Benelux hier bedienen. Op de stand van Club L’Avenir creëren we een Japans Wabi Sabi sfeertje en de stand van Second Female heeft dezelfde cleane Deense stijl waarmee ze zich in Kopenhagen presenteren. De Denim merken A Brand en Neuw Denim vind je op één stand terug. Alle stands vormen samen het Mote’l Amsterdam eiland.”
Wie hoop je daar te ontmoeten?
“Natuurlijk kijken we ernaar uit veel Nederlandse klanten en prospects te ontvangen. Daarnaast spreken we ieder seizoen tussen de dertig en veertig Belgische retailers op een van onze stands op Modefabriek. Vergeleken met andere beurzen in Europa zien we de meeste Belgen op Modefabriek. Verder zien we steeds meer Duitse klanten, bijvoorbeeld voor Another- Label. Daarom hebben we onze salesmeeting van Another- Label verplaatst naar het weekend voor Modefabriek in Amsterdam. Zo krijgen we het Duitse salesteam ook meteen op de Modefabriek.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel