In de aanloop naar de volgende editie van Modefabriek delen exposanten met ons hun laatste nieuws en de plannen voor de komende beurseditie op 7 + 8 juli 2024. Deze keer Fabienne Chapot, dat na een tijdje van afwezigheid weer terug is op Modefabriek.
Waarom zijn jullie weer terug op Modefabriek?
Fabienne Chapot, oprichter van Fabienne Chapot: “We zijn even weggeweest van de beurs, omdat we tevreden waren met de kwantiteit en de kwaliteit van onze klanten. De focus lag dus niet op propositie. Nu hebben we echter een mooie stap gemaakt met ons merk, want we geven vanaf zomer 2025 een vernieuwende draai aan ons DNA. Dat willen we heel graag aan onze klanten en prospects laten zien. Daarnaast zien we Modefabriek met het wegvallen van de Duitse beurzen als kans om Duitse retailers te ontmoeten.”
Wat verandert er vanaf de zomercollectie 2025?
“De collectie krijgt meer verdieping. We stonden altijd bekend om prints en kleur, maar we spelen nu meer in op de algemene trend dat prints minder dominant worden. We brengen weliswaar minder prints, maar we verliezen ons DNA niet. Het FC DNA zien we terug in vernieuwde technieken en materialen met meer textuur zoals kant, linnen, denim, jersey. Ik ben er trots op dat het handschrift herkenbaar is gebleven. Het thema is Summer Market, dus het wordt een kleurrijke en zomerse collectie, waar design en marketing nauw hebben samengewerkt. En we brengen voor het eerst een beach capsule, met alle beach essentials voor de moderne vrouw. Verder breiden we voor zomer 2025 ook het aanbod outerwear uit, waar we afgelopen winter mee zijn begonnen in de vorm van een aantal quilted jassen.”
Hebben jullie nieuws op het gebied van duurzaamheid?
“We zijn onlangs B Corp gecertificeerd en daar zijn we ontzettend trots op. We voelen ons verplicht om meer verantwoorde keuzes te maken voor zowel onze werknemers als de wereld om ons heen. Dat betekent dat we steeds meer met duurzame materialen werken. Voor de zomercollectie 2025 ligt onze doelstelling op vijftig procent verantwoorde materialen, zoals: recycled cotton, Ecovero en Circulose. Daarnaast voeren we maatschappelijk verantwoord ondernemen ook door in onze bedrijfsvoering. Anderhalf jaar geleden hebben we ingevoerd dat elke medewerker minimaal twee dagen per jaar vrijwilligerswerk doet onder werktijd. Dat kan heel verschillend ingevuld worden. Sommigen vullen kastjes met producten tegen menstruatie-armoede, anderen schilderen een lokale kinderspeeltuin.”
Wie hoop je te ontmoeten op Modefabriek?
“We willen onze vernieuwde collectie aan bestaande klanten laten zien en we hopen ook nieuwe klanten te ontmoeten. In de afgelopen jaren hebben de nodige verschuivingen plaatsgevonden in de winkelstraten, dus er zal zeker weer ruimte zijn voor nieuwe klanten. Verder zien we Modefabriek als een mooie kans nu er geen grote Duitse beurzen meer zijn. Onze Duitse én Belgische vertegenwoordigers zijn er ook bij en nodigen hun klanten uit. Ik kan nog niks verklappen over de inrichting van de stand, maar de FC-vibe zal zeker voelbaar zijn. Het wordt een voorproefje op ons vernieuwde winkelconcept.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel