In de aanloop naar de volgende editie van Modefabriek verklappen een aantal exposanten ons alvast hun laatste nieuws en de plannen voor de komende beurseditie. Zo is het Nederlandse lifestylemerk by-bar Amsterdam afgelopen jaar begonnen in Duitsland en Frankrijk. De Duitse agenten zijn er komende editie ook bij op Modefabriek.
Wat is jullie nieuws voor winter 2024-2025?
Barbara Brenninkmeijer, oprichter en directeur van by-bar: “In 2023 hebben we een enorme groei doorgemaakt. We zijn begonnen met twee agenten op de Duitse markt en vanaf de wintercollectie voor 2024 komt er een derde agent bij. Ook zijn we met een agent in Frankrijk gestart. In beide landen beginnen we dit voorjaar met 60 verkooppunten en we liggen vanaf het voorjaar van 2024 zelfs bij Galeries Lafayette. Dat is wel een hoogtepuntje. We zijn het bedrijf intern aan het versterken om deze groei aan te kunnen. Het team is uitgebreid, we hebben een nieuwe logistieke partner en een nieuw ERP systeem. Daar hopen we in 2024 de vruchten van te plukken. We bestaan volgend jaar 15 jaar en het label staat nu sterk en stevig.”
Wat is de ultieme vrouw volgens by-bar anno 2024?
“Vrouwelijk, authentiek, openminded, down to earth, onafhankelijk en bewust van haar impact op de wereld. Het gaat meer om een lifestyle dan om leeftijd. Vriendinnen van mijn dochter van zeventien vinden het merk leuk, maar de vriendinnen van mijn moeder dragen het ook. Elke vrouw mag op haar eigen manier opvallen en we willen haar inspireren, plezier brengen en vertrouwen geven. Alles is op elkaar afgestemd en er zit liefde in ieder product en in alles wat we doen. Dat horen we ook vaak terug van klanten en dat is de kracht van by-bar.”
Wat voor vooruitgang hebben jullie het afgelopen jaar geboekt op het gebied van duurzaamheid?
“We zitten in het proces om B Corp gecertificeerd te worden. Dat traject duurt een aantal maanden. Dat was een van onze doelen en hebben we meegenomen in de professionaliseringsslag van het afgelopen jaar. Duurzaamheid is altijd al een belangrijk thema voor ons geweest. We streven ernaar onze impact te minimaliseren. We werken met steeds meer duurzame materialen en stijlen die langer dan een seizoen meegaan. Verder zijn we van begin af aan transparant geweest over het productieproces. We hebben sterke langdurige relaties met onze leveranciers, vaak familiebedrijven, waardoor we goed op de hoogte zijn van wat er op de productielocaties gebeurt. We hebben een Code of Conduct opgesteld, die is ondertekend door onze leveranciers. We vinden eerlijke, veilige en gezonde werkomstandigheden belangrijk, ook voor ons eigen personeel in Nederland. Relatie staat bij ons het allerhoogst in het vaandel, met wie dan ook: van consument en retailer tot leverancier.”
Waarmee gaan jullie uitpakken op de komende editie van Modefabriek?
“We staan er zoals we zijn. Onze collecties maken de stand en niet de poespas eromheen. Er staat een mooie oude toonbank in de stand en we presenteren de collectie op een rij poppen. En het belangrijkst: we staan er zelf om iedereen te ontmoeten. Want daar gaat het uiteindelijk om: om de collectie en de mensen.”
Wie hoop je daar te ontmoeten?
“De Modefabriek is altijd een fijn moment om onze trouwe klanten te zien en te spreken. Daarnaast is het altijd leuk om nieuwe potentiële partners en geïnteresseerden te ontmoeten. We zien steeds meer Duitse klanten op de beurs en onze drie Duitse agenten komen daarom ook naar de beurs. We hopen er dan ook nieuwe Duitse retailers te ontmoeten.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel