Modebranche post-pandemie #6: Uitdagingen transport en leveringen!

17 sep 2021
Door Modefabriek

De zomervakantie is achter de rug, het normale ritme lijkt voor de meesten gestart, mensen gaan zachtjesaan weer naar kantoor en het weer slaat om naar herfstmodus. Perfecte getimed. Als het buiten fris en donker wordt, kunnen er jassen verkocht worden. Dat stemt gunstig. Maar hoe zag het afgelopen seizoen er voor de retail uit en wat kunnen we precies verwachten? Brancheorganisatie Euretco praat ons bij. 


Er valt veel positiefs te melden over het afgelopen zomerseizoen. Zo was voor de moderetailer de gemiddelde doorverkoop eind augustus 85 procent (5 procent hoger dan het jaar ervoor), lag er 30 procent minder voorraad in de winkels dan in 2020 en was de marge gemiddeld 2 procent hoger dan een jaar eerder. In totaal lag de omzet eind augustus in de categorie vrouwenmode 14 procent hoger dan vorig jaar. Voor de mannenmode was dat 8 procent.  

 

Door de pandemie waren de afgelopen 3 seizoenen onvoorspelbaar, maar de retailer lijkt er ook van te hebben geleerd. Naast een nieuwe creatieve vorm van klantcontact, zijn de modewinkels gedwongen planmatiger gaan werken en gaan ze efficiënter met hun voorraad om. Ook worden de verkoopseizoenen nu gerekt, waardoor de uitverkoop pas later wordt ingezet. Dat heeft als voordeel dat er gerichter afgeprijsd kan worden, wat weer resulteert in betere marges. 

 

Als de retailer dit weet vast te houden, ziet het komend seizoen er goed uit. Het herfstweer werkt goed mee, en ondanks dat het winkelgedrag van de consument door de pandemie wel is veranderd, weet zij de modewinkels nog goed te vinden. Toch blijven er uitdagingen verteld Euretco. 

 

Op dit moment hebben leveranciers meer moeite met het op tijd uitleveren. Er is een groot tekort aan containers in het oostelijk deel van de wereld, met als gevolg dat de vervoerskosten wel 8 tot 10 procent duurder zijn geworden. Er zijn in de branche zelfs al geluiden opgevangen over leveranciers die hebben aangegeven niet op tijd te kunnen leveren. Het is voor hen te hopen dat de eerste najaarsleveringen niet te veel vertraging oplopen, omdat het momentum anders voorbij is en je te dicht op het volgende seizoen zit. Het is nog de vraag hoe dat zich de komende weken gaat ontwikkelen. Zowel voor de ondernemer als voor de leverancier is dit een heel ongunstige situatie.

 

Door de hogere kosten en het uitblijven van de levering, wordt door de retailer steeds vaker gekeken naar mogelijkheden dichterbij huis. Ook vanuit de consument, die door corona steeds bewuster is gaan kopen, ligt die wens er. Een groot bijkomend voordeel: door dichter bij huis te produceren, vervallen de extra transportkosten, wat direct voelbaar zal zijn. 

 

Het gewenste omzetniveau van 2019 is dan misschien nog niet behaald, de retailer is zeker op de goede weg. Bij het merendeel van de moderetailers zorgt de prettigere liquiditeitspositie voor vertrouwen in de toekomst. De winkels zien er goed gevuld en vol inspiratie uit, klaar voor het komende seizoen. Nu de laatste items van de zomercollectie uit de winkels verdwijnen, kan de moderetailer weer vol vertrouwen aan het nieuwe verkoopseizoen beginnen. 


Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco.

Deel artikel