In Meet the Buyers at Modefabriek stellen wij jou wekelijks voor aan inkopers van verschillende multibrand stores, duurzame winkels en geweldige boetieks. Deze week: Heidi Korterink en Joyce Hol van Wehkamp.
Wehkamp begon 70 jaar geleden als postorderbedrijf maar is uitgegroeid tot pure e-commerce speler. "Elke dag werken we aan onze ambitie om de hoofden en harten van gezinnen in Nederland te veroveren. Dit doen we door een continue focus op het bieden van de ‘meest inspirerende, gecureerde en relevante online shop voor mode en wonen". Voor SS22 betekent dit dat we inspelen op een groeiende vraag naar de nieuwste trends voor de jongere doelgroep. Maar ook dat we de groter wordende doelgroep van 60+ nóg beter willen bedienen met een relevant aanbod."
Heidi
Heidi is een van de buyers voor Ladies Fashion bij Wehkamp.
“Afgelopen jaar is voor ons een uitdagend maar ook een heel goed jaar geweest. Door de versnelde groei naar online hebben we verschillende records verbroken. Ook toen er versoepelingen kwamen en we meer teruggingen naar ‘normaal’, konden we deze sterke groei vasthouden. De uitdaging zat hem in een veranderende vraag binnen categorieën en productgroepen. Zo verschoof de omzet in jurken meer naar casual wear, zoals Knitwear, Sweat en ook Jeans. Dit vroeg van ons én onze leveranciers de nodige flexibiliteit. Gelukkig konden we hier, samen, goed in schakelen.
Binnen Wehkamp bedienen we verschillende segmenten; van oud naar jong, van trend naar meer mainstream en classic en van het laag geprijsde segment naar midden en hoog segment. Om relevant te zijn en blijven zoeken we binnen al deze segmenten continu naar vernieuwing en uitbreiding. Zo zien we dat we juist ook in het hogere segment, steeds beter scoren.
Ook voor Wehkamp is inclusiviteit in aanbod belangrijk. Daarom ben ik dit keer op zoek naar uitbreiding in de maatrange. We zien daarom veel kansen voor merken die ook Curve lijnen gaan brengen en willen uitdragen dat elke vrouw er mooi uit kan zien, ongeacht haar maat!”
Joyce
Joyce is buyer voor Ladies Fashion binnen Wehkamp en medeverantwoordelijk voor de stijlclusters Fashion Lover en Classic. Wehkamp werkt met verschillende clusters om de klant optimaal te kunnen bedienen. “Onze visie is om inspirerend, gecureerd en relevant te zijn. Hier kunnen we met ons Fashion Lover cluster goed op inspelen door te zorgen dat we de nieuwste trends voor de Nederlandse vrouw aanbieden. We merken dat onze klant, na 1,5 jaar in comfortabele kleding, steeds meer gedurfdere outfits durft te kopen en dat prijs er niet toe doet zolang het product goed is. Dit is voor mij als buyer een onwijze uitdaging en biedt veel nieuwe kansen voor Wehkamp”.
Vanaf SS22 voegt Wehkamp een nieuw cluster toe genaamd ‘Classic’ waarmee we inspelen ‘long-term trend’ van vergrijzing. Vanaf SS22 zullen wij de 60+ vrouw nóg beter gaan bedienen met een divers aanbod om ook hierin relevantie te bieden.”
Waarom is het voor jullie als buyer relevant om een vakbeurs als Modefabriek te bezoeken?
Heidi: “Naast internationale beurzen is de Modefabriek juist interessant omdat we hier de trends
zien die geschikt zijn voor de Nederlandse markt. De Nederlandse vrouw is wat dat betreft echt uniek en stelt andere eisen op het gebied van kleur, pasvorm en kwaliteit. Sommige trends zijn wel geschikt, andere minder.”
Joyce: “ Wehkamp is een Nederlands bedrijf waarin Nederlandse merken goed vertegenwoordigd zijn. De modefabriek is een relevante beurs omdat alle brands hun Nederlandse selectie presenteren. Dat maakt de Modefabriek een unieke beurs en belangrijk om als buyer naartoe te gaan.”
Waar kijken jullie het komende inkoopseizoen het meest naar uit?
Heidi: “Het lijkt me heerlijk oude bekenden en vakgenoten weer live te ontmoeten en ben heel benieuwd welke trends de merken opgepakt hebben, met name op het gebied van jurken!. Daarnaast vind ik het fijn om weer een keer het totaalplaatje van merkenaanbod te zien en wil ik graag geïnspireerd worden op het gebied van ‘Sustainability’!”
Joyce: “Allereerst om met het hele team naar een beurs te gaan. Daarnaast kan ik ook niet wachten om alle vertegenwoordigers, oud-collega’s en nieuwe partners (weer) te ontmoeten. Ik kijk uit naar inspirerende collecties en veel innovatie op het gebied van materialen en winter trends”
Deel artikel