In Meet the Buyers at Modefabriek stellen wij jou wekelijks voor aan inkopers van verschillende multibrand stores, geweldige boetieks, online marketplaces en duurzame winkels. Deze week: Kim van Langelaar van Shop Like You Give a Damn.
Shop Like You Give a Damn is het grootste 100% vegan online warenhuis van Europa waar je ethisch kunt shoppen. Zij geven een damn om de wereld en vragen jou om dat ook te doen. Zij zeggen: koop met compassie. Zo min mogelijk. Maar altijd vegan, fair en zo duurzaam als maar kan. Gebruik hun 14 ethische & milieucriteria en filter op de waarden die voor jou het belangrijkst zijn. Kim van Langelaar is co-founder, COO en contentregisseur bij Shop Like You Give a Damn.
Op deze marktplaats vind je meer dan 14.000 vegan, fair en duurzamere mode, cosmetica en woonartikelen. Ze verenigen ethische en duurzamere merken zoals Mireia Playà, Ella & Witt, NAE, Humans Are Vain, Beflamboyant, Will’s Vegan Store, Noah’s Italian Vegan Shoes, Zouri, ILK + Ernie, J LABEL, Studio JUX, Jan ’n June, Brava Fabrics, MUD Jeans, Kings of Indigo, Kuyichi, Armedangels, Alchemist, Cossac en nog veel meer.
Wat is het voordeel voor een duurzaam merk om te exposeren op een modebeurs als Modefabriek?
De lancering van onze marktplaats was pas het begin. We leerden elke dag bij over de mode-industrie en de vele manieren waarop de mooiste kledingstukken, beetje bij beetje, grote schade toebrachten aan moeder aarde en al haar inwoners. Gedurende dit proces werden we eigenlijk steeds 'bewuster onbekwaam' (stadium 2 in dat leermodel van Broadwell-Burch, voor de nerds). Het is zo’n complexe industrie!
Samen met duurzame merken, fashion experts en andere medestrijders voor een meer ethische mode-industrie, krijgen we steeds meer grip op hoe we met z’n allen het verschil kunnen maken. Exposeren op een modebeurs is een geweldige manier om nieuwe gelijkgestemden te ontmoeten die normaliter niet op je pad zouden komen. Een perfecte ontmoetingsplek!
Welke productgroep mis je momenteel op shoplikeyougiveadamn.nl?
"Van de meeste, voor ons relevante, typen producten hebben we inmiddels een vrij omvangrijk aanbod. Maar er zijn er een aantal die moeilijker vindbaar zijn. Vooral: vegan, eerlijk gemaakte, duurzamere, inclusieve en sociale merken die échte size-inclusive kleding maken voor de allerkleinste en grootste maten maar ook tall ontwerpen voor lange mensen, grote schoenmaten, hijabs, sloffen etc. Ook verzorgingsproducten voor krullend haar en inclusieve make-up kunnen we niet genoeg van getipt krijgen."
Waarom zijn beurzen relevant voor jou?
"Naast medestrijders vinden is het ontdekken van nieuwe duurzame merken ook een erg goede reden om beurzen te bezoeken."
Wat is volgens jullie de belangrijkste ontwikkeling op het moment binnen de sustainable merken?
"Dat er voorzichtig aan meer circulair wordt gedacht. Maar ook is het de afgelopen jaren heel bemoedigend om te zien dat meer merken zoeken naar de intersectie tussen ethisch ondernemen richting zowel mens, dier als milieu. Het is niet meer alléén gemaakt tegen een eerlijk loon, of alléén vegan, of alléén gemaakt met gerecyclede materialen maar het is óók inclusief én dierproefvrij en dat is waar we voor gaan!"
Deel artikel