Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
In Meet the Buyers at Modefabriek stellen wij jou wekelijks voor aan inkopers van verschillende multibrand stores, duurzame winkels en geweldige boetieks. Modefabriek is altijd blij met het bezoek van het gehele inkoopteam van de Bijenkorf, die ook aankomende editie weer zullen komen. Graag stellen we je voor aan Ivo Keulen.
Ivo Keulen is al 6 jaar werkzaam als inkoper voor de Bijenkorf op het pakket herenschoenen. Het inkopen van schoenen doet hij al 15 jaar en geen jaar is hetzelfde geweest. Afgelopen jaar stond in het teken van het beperken van de coronaschade. Het sluiten van de fysieke winkels in de belangrijkste maand van het jaar, de decembermaand, is volgens Ivo funest en gooide alle plannen overhoop. Voor een inkoper is het de maand waarin de Sale start en de afbouw van de oude voorraad. Tegelijkertijd is het de feestmaand waarbij de eerste resultaten van de nieuwe collecties zichtbaar worden en een inkoper kan schakelen. Bouwen en afbouwen was ineens niet mogelijk. “Mooi is dat het contact met onze merken, leveranciers veel intenser werd. Wat kunnen we doen om de situatie voor de meesten houdbaar te houden. Niet alleen maar hard onderhandelen, maar ook duurzaam met elkaar op zoek naar oplossingen.”
Online expansie
De Bijenkorf heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in online expansie naar het buitenland. België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Frankrijk behoren nu tot onze afzetmarkten. Voor mij als inkoper is online een heel belangrijk kanaal geworden en het afgelopen jaar heb ik me hierin verdiept. Elke markt is anders; wat tot de top 3 in Nederland behoort kan in Frankrijk nog niet eens in de top 10 terugkomen.
Mooiere toekomst
Het voelt voor mij als zeer waardevol dat ik via mijn werk bij kan dragen aan een mooiere toekomst door onze footprint op deze aarde te verkleinen. Werken met schoenen, betekent werken met leer, met chemicaliën, met rubber, met katoen, met metaal, verpakkingen, transport. Een spannend product als het gaat om duurzaamheid, en daarmee dus erg leerzaam. Als inkoper heb ik een knop om moeten zetten dat minder verkopen en langer met je product doen, meer betekent voor deze wereld. Aan de andere kant is het uitdagend om juist producten in te kopen die kwalitatief beter zijn en langer mee gaan en waar consument voor een langere periode blij mee is.
Waarom is het voor jou als buyer relevant om een vakbeurs als Modefabriek te bezoeken?
Beurzen zijn essentieel voor mij als inkoper. Daar komt de hele wereld die inkoopt bij elkaar. Het zijn plekken waar trends ontstaan, waar contacten gelegd worden en aangehaald worden. Het is zeer prettig om alles op één locatie bij elkaar te zien, te voelen en te ervaren. Trends als Utility boots, western boots, running sneakers, sandalen, Chelsea boots heb ik allemaal voor het eerst gezien op een beurs.
Naast Nederlandse merken koop ik ook veel merken in het buitenland in. De helft van onze collectie herenschoenen wordt ingekocht in Milaan en Parijs. Deze luxemerken bouwen collecties met een globaal bereik. Het verschil tussen Zuid-Europa en Noord-Europa is al heel groot, laat staan hoe groot de verschillen wereldwijd zijn.
Het is dus heel noodzakelijk om feeling met de lokale markt te houden. Deze markt is voor de Bijenkorf de grootste markt en dat zal ook altijd zo blijven. Afgelopen 1,5 jaar bleek maar weer hoe belangrijk deze lokale markt was met het wegblijven van toeristen. Maar het bleek ook hoe goed we ingespeeld zijn op deze lokale markt. En dat de Nederlandse consument een andere consument is dan die uit onze buurlanden zien we alleen al terug in onze online resultaten. Dus ja de Modefabriek is een belangrijk platform voor ons.
Waar kijk je het komende inkoopseizoen het meest naar uit?
Na 1,5 jaar digitaal inkopen, kijk ik het meeste uit naar op locatie inkopen en om al mijn contactpersonen fysiek weer te zien. Op locatie hangt een andere energie en ontstaat voor mij veel meer het gevoel dat we gezamenlijk ergens in geloven en aan gaan bouwen. Digitaal inkopen betekende ook veiliger inkopen en voor zowel de inkopers en de merken veel focus op carry-over modellen. Ik verwacht dus veel ontwikkelingen en veel nieuwe modellen. Het product zien, aanraken en bij elkaar zetten als concept is iets waar ik weer naar uitkijk.
Deel artikel