In Meet the Buyers at Modefabriek stellen wij jou wekelijks voor aan inkopers van verschillende multibrand stores, duurzame winkels, online platforms en geweldige boetieks. Deze week: Evelien Mulder en Kirsten Jansen van bol.com.
Bol.com is in 22 jaar tijd uitgegroeid van de eerste online boekenwinkel van Europa naar een platform met ruim 40.000 verkooppartners van miljoenen artikelen in Nederland en België, meer dan 10 miljoen klanten en zo’n 2.5 miljoen bezoekers per dag. Het is te vergelijken met een online warenhuis of winkelstraat. Bol.com wil graag het dagelijks leven makkelijker maken. Continue verbetering en vernieuwing staan daarom altijd centraal, en is één van de redenen dat bol.com begin 2020 gestart is met dames-en herenmode. Evelien Mulder is buying manager mode, schoenen en accessoires en Kirsten Jansen is senior buyer dames- en herenmode.
Evelien:
"Met de start van dames- en herenmode is onze modewinkel compleet, we zijn nu echt een one-stop-shop. We hebben hard gewerkt aan het bouwen van een geloofwaardige modewinkel en zijn heel trots op alle marketingcampagnes en customer journey verbeteringen. Denk daarbij aan de LINDA samenwerking, de bol.com designer items van Claes Iversen en Bas Kosters, onze vernieuwde mode huisstijl en een damesmode etalage. Binnen mode hebben we al tientallen relevante merken aan ons weten te binden, we hopen hier nog veel meer aan toe te kunnen gaan voegen. Voor assortiment wat niet of te weinig aangeboden wordt door verkooppartners, heeft bol.com een aparte inkooporganisatie."
Waarom is het voor jou als buyer relevant om een vakbeurs als Modefabriek te bezoeken?
Kirsten:
"Als relatief nieuwe speler op de dames en herenmodemarkt is het voor bol.com zeker belangrijk om Modefabriek te bezoeken. We zijn continu op zoek naar nieuwe merken. Afgelopen jaar is er al fors uitgebreid in het merkenaanbod, maar gezien de groei die onze Modewinkel laat zien is er ook voor komend fall/winter-seizoen ruimte voor verdere uitbreiding. We hebben hierbij een brede oriëntatie. Bol.com is immers ‘de winkel van ons allemaal’. We kijken naar zowel dames- als herenmerken in de verschillende prijssegmenten en maatranges, van trend tot mainstream.
Ik ben daarnaast ook benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van sustainability. Niet alleen naar de specifieke duurzame labels, maar ook de initiatieven die andere merken hierin laten zien. Elk seizoen weer merk ik dat hier stappen in worden genomen en dat is inspirerend om te zien.
Maar natuurlijk is een bezoek aan Modefabriek ook enorm relevant om ons gezicht als bol.com te laten zien. We vertellen graag op Modefabriek waar wij inmiddels staan en wat de laatste ontwikkelingen zijn. Kenmerkend voor bol.com is continue groei en innovatie. Dat is in onze jonge modewinkel niet anders."
Waarin verschilt het inkopen voor een platform als bol.com in vergelijking met traditionele retail/winkels?
Evelien:
"Niet het hele assortiment op bol.com hoeft door ons ingekocht te worden, er wordt natuurlijk ook al heel veel door onze partners verkocht. Wij maken dus soms andere keuzes dan traditionele online retailers. Onze belangrijkste overwegingen zijn of het strategische merken zijn en hoe het huidige aanbod is: of een merk überhaupt al wordt verkocht of niet, of partners kunnen voldoen aan het volume van onze klantvraag en of de leverpropositie (liefst de volgende dag in huis) voldoende is voor de klant."
Kirsten:
"Dankzij onze ruim 10.000 modepartners heeft bol.com al een zeer uitgebreid aanbod. De kracht van het platform is juist deze enorme breedte, maar dat maakt inkopen natuurlijk ook anders en uitdagend. Bij inkoopafspraken leg ik dan ook bij de artikelselectie uit dat we niet per se een ‘beeld’ inkopen, maar dat het item op zichzelf sterk en commercieel moet zijn. Onze partners vullen immers het aanbod ook aan. Ik merk dat leveranciers ook steeds meer op die manier meedenken. Dat is leuk om te zien. "
Waar kijk je het komende inkoopseizoen het meest naar uit?
Kirsten:
"Een nieuw inkoopseizoen geeft altijd weer nieuwe energie. Omdat wij als jonge Modewinkel nog lang niet onze volledige potentie hebben bereikt, stappen wij open en optimistisch in dit nieuwe seizoen waarbij Modefabriek ons vast ook weer zal inspireren. Daarnaast blijft het natuurlijk erg fijn om alle leveranciers en bekenden weer te ontmoeten."
Deel artikel