In Meet the Buyers at Modefabriek stellen wij jou wekelijks voor aan inkopers van verschillende multibrand stores, geweldige boetieks en duurzame winkels. Deze week: het inkoopteam van Berden.
Marleen, Petra, Robin en Shirley zijn de 4 buyers damesmode van Berden Fashion. Het totale buying team van Berden bestaat uit 10 inkopers die verantwoordelijk zijn voor de dames-, heren- en kindermode, maar hiernaast verkopen zij ook nachtmode en woontextiel. Berden telt acht filialen en een grote webshop waar zij samen verantwoordelijk zijn voor de inkoop van de collecties. De fysieke winkels zijn voornamelijk te vinden in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Ieder filiaal heeft weer een andere doelgroep waardoor er per filiaal anders moet worden ingekocht. Dit maakt het voor het dames inkoopteam een leuke uitdaging.
Iedere buyer is verantwoordelijk voor haar eigen divisie en koopt in volgens hun stijlgroepen: Miss Blue & Trendy, Miss Daily, Miss Ambitious en Lady Elegant.
(vlnr: Marleen Maaskant, Petra Lans, Robin Mennens, Shirley Baeten)
"Naast het inkopen bezoeken wij ook regelmatig modebeurzen en diverse steden om volop geïnspireerd te raken voor het komende seizoen. We hebben de afgelopen periode gemerkt hoe het is om de beurzen niet te bezoeken en we hebben dit enorm gemist. Naast de internationale beurzen, vinden we het ook belangrijk om Modefabriek te bezoeken omdat hier de trends zichtbaar zijn voor de Nederlandse markt."
Berden Fashion
"Berden is al bijna 120 jaar lang een echt familiebedrijf. Niet alleen omdat het stokje al die tijd van generatie op generatie is doorgeven en omdat we mode hebben voor alle leeftijden, maar ook omdat wij onze collega's en klanten zien als familie. Daarbij vinden wij familiegeluk erg belangrijk. Familiegeluk betekent er voor elkaar zijn. In goede tijden om het feest te vieren, maar ook in slechte tijden om de pijn te verzachten. Zo hopen wij dat klanten aan ons denken wanneer ze op zoek zijn naar dat ene feestelijke jurkje of die ene passende outfit voor een speciale gelegenheid."
Waarom is het relevant om een vakbeurs zoals Modefabriek te bezoeken?
"Het is voor ons als buyers heel fijn om alle brands op 1 locatie te kunnen bezoeken.
De collecties zien we vaak al voorbijkomen op de internationale beurzen en zo krijgen wij een goed beeld van wat we willen gaan inkopen dat seizoen. Modefabriek is voor ons een interessante vakbeurs omdat we dan alle trends die we al in het buitenland gezien hebben vertaald zien naar de Nederlandse markt.
Daarnaast zien we ook welke merken een sterke en opvallende collectie hebben en welke merken misschien minder bij Berden passen dit seizoen.
Én altijd leuk: nieuwe merken die we eventueel willen toevoegen aan ons totale merkenpakket. Ook vinden we het interessant en leerzaam om naar trendwatchers, bijvoorbeeld Christine Boland, te gaan. Dit allemaal samen zorgt ervoor dat we veel inzicht krijgt in de kleuren, stijlen, trends, vormen en materiaalgebruik van het komende seizoen. We raken geïnspireerd door de mooie stands en styling en dit kunnen we doorgeven aan onze marketing en vm-afdelingen. Zij vertalen dit weer door naar onze winkels en online kanalen."
Waar kijken jullie naar uit komend seizoen?
"We kijken er enorm naar uit om weer de nationale en internationale beurzen en steden te bezoeken. Daarnaast is het fijn om vakcollega’s en bekenden weer live te ontmoeten, omdat het toch minder is geworden de afgelopen periode. Of alleen op een digitale manier. Ook zijn we bij Berden volop in ontwikkeling op het gebied van Sustainability. We zijn dan ook benieuwd wat de innovaties hiervan zijn bij de brands."
Deel artikel