Meet the Buyers at Modefabriek: Arthur & Willemijn

04 jan 2024
Door Modefabriek

In Meet the Buyers at Modefabriek spreken we retailers en inkopers over hun persoonlijke favorieten, waardoor ze geïnspireerd raken en waar ze komende beursronde naar op zoek gaan. Deze keer: Sander van Buiten, mede-eigenaar van de vrouwenmodewinkels Arthur & Willemijn in de regio Utrecht. 


Waar doe jij de meeste inspiratie op? 

“Ik raak altijd geïnspireerd door andere branches, van automerken tot restaurants. Laatst zagen we in een presentatie een vliegveld in Singapore. Het leek op een park, heel groen en met een klimgedeelte voor kinderen. Het is interessant om vanuit een andere gedachte ergens naar te kijken. Restaurant The Secret Garden in Amsterdam is één grote beleving. Het zit een beetje verstopt en geeft je het gevoel van een exclusieve club. Het begint al met het boeken; je doet een aanvraag en krijgt een voorstel voor een datum.”


Hoe bereid jij je voor als je naar een beurs gaat? 

“Ons inkoopseizoen begint altijd met Christine Boland en soms pak ik er nog een andere trendpresentatie bij. We gaan sowieso naar Modefabriek en meestal naar één buitenlandse beurs. Onze medewerkers gaan ook naar Modefabriek en soms geven we ze een opdracht mee om naar een bepaald type merk op zoek te gaan. Op de tweede dag kijken wij dan naar de merken die zij hebben getipt. Zelf heb je soms blinde vlekken en je medewerkers laten je anders kijken. Door hen zijn we ooit bij Penn & Ink uitgekomen.”


5484c3fb-4af6-4b7c-b7bd-469961f9b36d.jpg?uuid=5ba11b5a-8c8b-4a99-b25d-ccfd5b7af1bf


Waar kijk je het meest naar uit op Modefabriek? 

“Om iedereen te zien en te spreken. Van al onze Nederlandse merken kennen we de eigenaren en daar kunnen we op Modefabriek mee bijpraten. Tijdens de inkoop spreek je meestal toch alleen de accountmanager. En ik kijk altijd erg uit naar de lezingen op Modefabriek. David Shaw vind ik altijd fantastisch. Mijn hoofd zit daarna helemaal vol ideeën en inspiratie.”


Beste vondst op een modebeurs ooit?

“Dat was niet op een beurs, maar in de winkelstraat. In New York raakten we geïnspireerd door The RealReal, een high end vintageconcept met zestien winkels in Amerika. Het aanbod is van hoog niveau en wordt samengesteld door een curator. Daardoor zijn wij een jaar geleden ook met vintage begonnen in onze winkels. De kleding wordt door klanten ingeleverd. Het hoeven geen items te zijn die bij ons zijn gekocht, maar het moet wel in onze stijl zijn en van hoge kwaliteit. Dat slaat aan, we hebben 1800 tweedehands stuks verkocht in een jaar.”


8c80e242-1de7-4c3c-a2ec-1dc9f61e2e6a.jpg?uuid=9e198b92-7cef-4e18-81fc-a0f8a000e482


Waar winkel je graag?

“Ik neem er weinig tijd voor. Ik vind het heel inspirerend om voor werk winkels in het buitenland te bezoeken. Tijdens de interieurbeurs Salone del Mobile in Milaan kregen we met de netwerkgroep van EK Retail een rondleiding van Monique van der Reijden van Elle Decoration langs de mooiste winkels in de stad. Dat was super inspirerend.”


Wat draag je zelf het liefst?

“Mijn stijl is tijdloos en Scandinavisch. Ik heb meestal zwart of grijs aan, vaak jeans met een sweater of een overhemd. Rustig en praktisch. Er moet wel iets eigenzinnigs in zitten. Ik mix Cos met Filippa K of All Saints en Denham.”


Hoe duurzaam ben je?

“Met eten kiezen we bewust voor minder vlees en veel groente. We proberen verder duurzame keuzes te maken als we gaan vernieuwen. In de nieuwe winkel in Bussum hebben we ledverlichting, zonnepanelen en plafondplaten van gerecyclede materialen. En onze tasjes zijn van geperst landbouwafval.”


Geschreven door Rosita van der Kwaak

Categorie Retail Fashion
Tags Winkels

Deel artikel