Koffiedik kijken: mode-onderzoekers voorspellen de nabije toekomst voor mode

03 aug 2020
Door Modefabriek

Nu we langzaam uit de coronacrisis kruipen, kijkt de modewereld zoals vertrouwd met gezonde moed vooruit. Maar hoe ziet die nabije toekomst van mode er eigenlijk uit? Welke trends en bewegingen kunnen wij verwachten? In de rubriek koffiedik kijken stellen we deze vraag aan Nederlandse fashion researchers. Voor jou om te noteren. 


We trappen af met Hanka van der Voet, onderzoeker verbonden aan het Modelectoraat van ArtEZ, oprichter van het onafhankelijke en kritische modetijdschrift Press & Fold en modeplatform Warehouse. 


"Deze generatie bevraagt, duwt en trekt aan bestaande systemen en als het hen niet bevalt wat zij voorgeschoteld krijgen, zoeken ze naar een alternatief."


Hanka van der Voet: ‘De jonge generatie zal verandering teweegbrengen, zo ook voor en in de mode-industrie. Hoe ‘wakker’ deze generatie is, zie je bijvoorbeeld aan hoe het racismedebat wordt gevoerd. Deze generatie bevraagt, duwt en trekt aan bestaande systemen en als het hen niet bevalt wat zij voorgeschoteld krijgen, zoeken ze naar een eigen oplossing. 


Generatie Z en hun voorgangers, de millennials, zijn uitgesproken. Als gevolg daarvan zal het politieke kledingstuk - bijvoorbeeld mondkapjes met de tekst I can’t breathe, een T-shirt met een politieke statement - het straatbeeld vullen. Máár, deze generatie waakt er ook voor dat de boodschap niet gecommodificeerd wordt. Als het bedrijf dat zich achter het politieke statement schaart de kleding onder verkeerde omstandigheden vervaardigt, verspreidt dit nieuws zich rap op sociale media. De jonge generatie weet zich goed te verenigen en gebruikt sociale media als tool om misstanden aan te kaarten. Een goed voorbeeld van een instagramaccount dat misstanden in de industrie aan de kaak stelt en symbool staat voor een nieuwe generatie kritische consumenten is @Diet_Prada (2,1 miljoen volgers), ook wel bekend als “fashion watchdog”


ef42f620-f90a-4e32-aa24-13d2a6b37087.jpg?uuid=f63ab31f-9410-47c5-adb6-56aab90df987


Je kunt het je als modelabel niet permitteren niet je verantwoordelijkheid te nemen voor de achterkant van de industrie. Deze generatie consumenten heeft het direct door als de boodschap van een merk niet “aligned” is met hun acties. Zij zijn wars van hiërarchie en het kapitalistische systeem. Milieuvervuiling en goedkope arbeid passen niet meer bij deze tijd, vinden zij. 


In een notendop: heeft de jonge generatie het idee dat het praatje niet bij het plaatje hoort, dan komt er een interventie. De nieuwe consument zal niet stoppen met kleding consumeren maar vraagt zichzelf wel constant af: aan wie geef ik mijn geld uit? Waar staat het bedrijf voor waar ik mijn geld naartoe breng? Om het positief af te sluiten: de wereld, en zo ook de mode-industrie, is niet zwart-wit. Je moet denken in gradaties. Wat kun jij als bedrijf doen om zo transparant en ethisch mogelijk te ondernemen? Het antwoord daarop is de toekomst.


Geschreven door Marjolein Stormezand

Deel artikel