Internationalisering, vernieuwde area’s en véél inspiratie

26 mei 2023
Door Modefabriek

Markeer 9 &10 juli 2023 alvast in de agenda, want dan staan de deuren van Modefabriek in de Amsterdamse RAI weer wagenwijd open. Verwacht een heleboel en meer, van vertrouwde en verse modemerken en boetieklabels, trendsinspiratie en eye-openers tot aan nieuwe specials. Het kindersegment krijgt een vervolg, de mannen- en vrouwenarea wordt opnieuw ingedeeld en er wordt volop ingezet op de verdere internationalisering van het event. 

 

De afgelopen jaren daalde het aandeel van de mannen gestaag, waardoor Modefabriek heeft besloten deze niet meer los te presenteren. Met deze verandering is er ruimte voor vernieuwing en focus op internationalisering, op vrouwenmerken, merken die zowel vrouwen-als mannencollecties aanbieden, en kindermerken. 


INTERNATIONALE GROEI 

Modefabriek is internationaler dan ooit. Dat de meest relevante beurs van de Benelux internationaal lonkt, blijkt uit de aanwezigheid van Belgische agentschappen en de groeiende groep aanwezige Scandinavische en Italiaanse modemerken. Het percentage buitenlandse bezoekers is opvallend gestegen sinds corona - met name Duitse en Belgische retailers weten de weg naar Modefabriek goed te vinden - iets wat ook de Duitse pers niet is ontgaan. Modefabriek gaat deze editie nog meer inzetten op deze internationale groei met onder andere een groter aanbod high end vrouwenlabels uit Scandinavië (Second Female, Coéme, HVISK, MSCH Copenhagen o.a.) en Italië (Imperial, Please, Dixie o.a.). 


THE FASHION GALLERY X MODEFABRIEK

De geslaagde samenwerking tussen The Fashion Gallery en Modefabriek krijgt een vervolg. The Fashion Gallery is met zijn presentatie internationale high end vrouwenlabels dé plek om je te laten inspireren voor het nieuwe inkoopseizoen. We noemen Alchemist, avec ēlan, Becksöndergaard, Bruuns Bazaar, Elvine, Femmes du Sud, Ibu Jewels, K&J Belgium, M.A.B.E, Mads Nørgaard - Copenhagen, Rain Couture, Sofie Schnoor en Hartford; het zijn maar een paar merkvoorbeelden die hun collecties zullen presenteren op de doorlopende modeshow tijdens Modefabriek. 

 

DRIVE INN JUNIOR X MODEFABRIEK

Op de introductie van het kindersegment Drive Inn Junior werd op de wintereditie 2023 zo enthousiast gereageerd dat deze wederom een plek heeft gekregen. Met groot succes werden 21 mooi kinderkledingmerken gepresenteerd in de speciaal vormgegeven area, deze keer komt het nog groter terug met merken als AI&KO, AO76, Arsène et les Pipelettes, Ballin, Blue Rebel, Cos I Said So, Diesel, Guess, K-way, Petit by Sofie Schnoor, Rellix Jeans en Sofie Schnoor girls.

 

THE SUSTAINABLE STOP

De duurzame afdeling The Sustainable Stop is al een begrip geworden. In deze area, waar good design wordt vertegenwoordigd in de breedste zin van het woord, vind je verantwoordelijke innovatieve merken en frisse independent labels waaronder Kings of Indigo, A Beautiful Story, TOMO Clothing, Derbe, Elemente-Clemente, Innbamboo the Original, Intonatu, Ischiko, O My Bag, Oska, Stapf en Suite13 LAB.

 

DE KLOFFIE MARKT

Nieuw deze editie is de samenwerking met de Amsterdamse vintage markt De KLOFFIE Markt. De KLOFFIE Markt, bekend vanwege hun verfijnde selectie designer vintage kleding, is een slow fashion-initiatief met als doel de hoeveelheid kledingafval te reduceren en de levenscyclus van waardevolle kledingstukken te verlengen. Het platform presenteert in hun pop-up shopping experience op Modefabriek hun beste resellers.      

 

YOUNG ENTREPRENEURS PLATFORM (YEP)

De jonge waaghalzen binnen de mode ontmoet je bij de area YEP. Opkomende ondernemers en ontwerpers presenteren er hun collecties, die ook direct te koop zijn (voor de winkel of jezelf). 

 

TRENDS, INSPIRATIE & TALKS

Deze editie staat inspireren hoog op de agenda. Op het Trendforum worden de grootste mode- en kleurentrends, materialen en silhouetten gevisualiseerd door VIEW Publications en Modefabrieks creatief directeur Caroline Krouwels. Voor de essentiële modekennis, forecasting en de gedachte erachter schuif je zoals gewoonlijk aan bij de Talks met bekende namen als David Shah, Jan Agelink en Ronny de Vylder. Al bekend is dat er deze editie een interview gepland staat met de oprichters van Banlieu er een paneltalk over duurzaamheid zal worden gehouden, Dayenne Bekker de bezoeker alles over styling zal leren en Rubia Heyer zich met de modeprofessional over de online communicatie buigt. Wees erbij! 

 

Het volledige programma zal in juni bekend worden, de lijst van deelnemende merken vind je nu al hier

 

Geschreven door Marjolein Stormezand

Categorie #MF Bericht

Deel artikel