Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Ondernemen in de mode is elke dag keuzes maken. Al die kleine, grote of ingrijpende keuzes worden beïnvloed door gewichtige zaken als inflatie, oorlog, een pandemie, economische instabiliteit en de arbeidsmarkt. Slimme keuzes maken is daarom belangrijker dan ooit. Rijst de vraag: hoe doe je dit?
Oriënteer en informeer je op de modebeurs en richt je op zaken die je wél kunt beïnvloeden, is de eerste en belangrijkste tip van brancheorganisatie EK Retail (voorheen Euretco). Voorraadbeheer, het doen van duurzame investeringen, het assortiment aanscherpen, hogere marges, betere conversie; er zijn nog tal van mogelijkheden om zelf invloed te hebben op de gezondheid van de winkel.
Ook de vraag of je nog mee wilt gaan met de kortingscultuur is een belangrijke om te stellen. De klant ervaart altijd korting, soms subtiel en vaak schreeuwend. In de moderetail staat de prijs ook centraal in de communicatie. Modeketens en grootwinkelbedrijven zetten nu ook en masse weer in op Black Friday, terwijl veel onderdelen van de wintercollecties nog niet eens hun verkoopkans hebben gekregen. De onrust die winkeliers ervaren als hun wintercollectie nog niet verkocht is, is volgens EK Retail onterecht. De echte kou is nog niet begonnen en het Winter ‘22-seizoen is nog lang niet afgelopen.
Voor de Nederlandse markt komt Black Friday wat dat betreft onhandig uit, want die marketing-tool gaat merendeels over in een verdekte sale-start. Nu de voorraden wat hoger zijn, is dat best verleidelijk. Dan ben je er maar vanaf. Als de korting eenmaal in de lucht hangt voor de klant, is het als retailer moeilijk ontsnappen aan die eis. Er is een andere optie.
Gebruik, indien nodig en voor zover het kan, de kortingen in deze periode vooral om oude voorraad weg te werken en om de vroege leveringen van dit seizoen een duwtje te geven. En laat de normale acties in deze maand gewoon doorgaan. Een grote sale hoeft niet te vroeg op alle items in te gaan. Dat houdt de winkel niet spannend en inspirerend voor de klant en het gevaar bestaat dat de consument in het vervolg liever even wacht met winteraankopen doen.
Alles draait om gerichte sturing op voorraad in doorverkoop en marge. Waar wil je staan aan het einde van dit seizoen? Welke productgroepen of leveranciers blijven achter en bij welke groepen kan het verkoopmoment nog wat later in het seizoen liggen? Dat is een vraag aan jou.
Modefabriek 22+23 januari 2023: bestel je ticket hier!
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met EK Retail
Deel artikel