Niets binnen de mode weerspiegelt de huidige tijd beter dan kleding waarin comfort centraal staat. Na maanden van massaal thuiswerken, mogelijke zelf-isolatie en het blijvend aanhouden van social distancing, is het dan ook geen verrassing dat de loungewear-trend een enorme opmars maakt. In deze hectische periode bewijst mode, naast een reflectie van sociale veranderingen te zijn, ook een passend antidote te bieden met ontwerpen waarin eenvoud en comfort de essentie vormen.
Loungewear in het coronatijdperk
Mede door de coronacrisis zijn we getuigen van de functie die mode in de samenleving heeft en de structurele beïnvloeding door culturele, sociaal-politieke en historische factoren. Dit zie je terug in onze manier van kleden, waarin duidelijk wordt dat het ervaren van comfort van groter belang is geworden dan er enkel goed uit te zien.
In eerste instantie gingen we massaal voor de sweatshirts, joggingbroeken en leggings – kledingstukken die voorheen vaak niet meer waren dan de zachte items die we aantrokken na een dag lang dragen van fancy workwear. Nu het bevrijdende gevoel van het uittrekken van je werklook er niet of nauwelijks meer is, is het logisch dat de behoefte aan een upgrade in loungewear groeit. Zo ontstaan er langzaam meerdere opties aan loungewear die je graag wil dragen en die tegelijk gekleed genoeg zijn voor een Zoom-meeting. Het is een feit dat we efficiënter werken en beter presteren als we ons goed voelen, waardoor in de nieuwe definitie van loungewear wordt gezocht naar ontwerpen waar comfort en stijl samenkomen.
Kwaliteit, stijl én comfort
Dit zien we duidelijk terug in de nieuwe Herfst/Winter 2020 en Lente/Zomer 2021-shows van high-end modehuizen. Van het Amerikaanse modehuis Khaite dat gebreide sets van kwalitatief kasjmier creëerde en de comfortabele drapey pakken van The Row tot de comfortabele knit-looks van Jil Sander en heuse high-fashion joggingpakken bij Celine.
Door deze trendontwikkeling is loungewear momenteel een van de weinige segmenten binnen de mode-industrie die succesvol is. Zo meldt onderzoek van NPR dat dit jaar de uitgaven aan reguliere kleding en accessoires met 79% zijn gedaald, maar er wel een grote toename te zien is in de verkoop van loungewear. De loungewear-trend is ook te zien bij high-street merken in de vorm van moderne ontwerpen met een comfy twist. Zo worden verfijnde knitwear-ontwerpen getoond bij merken als Not Shy en LN Knits en wordt er veel gewerkt met zachte stoffen als linnen en satijn bij labels als Zenggi en Josephine & Co.
Deze nieuwe trend is het antwoord van de mode op de snel veranderende levensstijl, die zonder duidelijk eindpunt nog wel even zal voortduren, en waarmee stijlvolle loungewear een blijvende plek in ieders garderobe verovert.
Geschreven door Lara Oliveri
Deel artikel