Het is niet voor niets dat grote merken in de rij staan om een online community te bouwen. Een grote follower base op sociale media is handig, maar de afhankelijkheid van de meestal grillige algoritmes is voor veel organisaties een doorn in het oog. Een aantal jonge mode- en lifestylelabels belichaamt het belang van het bouwen van een sterke eigen (online) community die het merk draagt.
Het begin van iets groots
Toen de mannen achter Daily Paper in 2008 hun blog startten, hadden ze nooit verwacht dat het zou uitgroeien tot een van 's werelds grootste streetwear merken. De vriendengroep schreef met ongeremd enthousiasme over pakkende onderwerpen uit muziek, mode, kunst en cultuur. Naar aanleiding van hun succes besloten ze American Apparel T-shirts te bedrukken met hun logo, ter promotie van het blog. Dankzij hun trouwe fans bleek dit een groot succes en snel werd het tijd voor meer. Het verhaal achter het succesvolle label Colourful Rebel verliep hetzelfde; wat startte met een online lifestyle blog, groeide eveneens uit tot een populair modemerk dankzij hun trouwe follower base.
De kracht van een online community
Door de afhankelijkheid van de meestal grillige algoritmes van sociale media ligt de nadruk voor veel organisaties steeds meer op het creëren van content op eigen kanalen, zoals een digitale nieuwsbrief of blog. Retailers als de Bijenkorf, Zalando, Etos, Fresh Cotton en bol.com hebben allemaal een vergelijkbaar platform. Ondanks dat deze platformen niet allen actief worden ingezet, zorgen ze voor een stabiele stroming aan SEO-verkeer.
'Een grote follower base op social media is handig, maar de afhankelijkheid van van de meestal grillige algoritmes is voor veel organisaties een doorn in het oog.'
Slim inzetten
Naast dat de waarde van een merk grotendeels bepaald wordt door de vraag ernaar, kan een sterke fanbase helpen bij het bouwen ervan. Waar zoekt de doelgroep op? Wat zijn de interesses? Welk nieuws consumeren ze het liefst en op welke momenten? Door gebruik te maken van huidige behoeften van de doelgroep, biedt eigen content meerwaarde en ontstaat de mogelijkheid tot het opbouwen van een sterke groep fans.
Deze online fans zijn waardevol. Het is immers mogelijk om direct feedback te vragen of in gesprek te gaan - wat weer kan leiden tot succesvolle productlanceringen en nieuwe ideeën. Kortom: starten met een online platform is zo gek nog niet. Het vergt investering, maar heeft de potentie om van iets kleins iets groots te maken.
Geschreven door Emma Vloeimans
Deel artikel