Recycling is hot and happening! Reeds geproduceerde ‘dingen’ krijgen steeds vaker een tweede leven, ook binnen fashion. Niet alleen de mode zelf, ook de plekken waar we shoppen zijn vaak aan hun tweede leven toe. Deze week in de schijnwerpers: shopping malls in hergebruikte architectuur.
‘Parking’ goes ‘Shopping’
Gemak, design, prijs of duurzaamheid: er zijn allerlei redenen te bedenken om gebouwen een nieuwe toepassing te geven. In dit unieke geval moest het resultaat vooral oogverblindend, praktisch en design-technisch impressionant zijn. The Conran Shop opende deze zomer in Seoul een retail-walhalla van 24.000 vierkante meter in een voormalige parkeergarage. Het werd een twee lagen tellend shopping universe; zelfstandig maar ook heel slim geparkeerd direct naast de immens populaire Gangnam’s Lotte Department Store. Het design van de 12de winkel van deze keten moest niet zomaar hun eerstvolgende store worden, maar “the best design store in the world”, aldus Conran’s creative director Stephen Briars. Het gebied waar de mall opende, modern en welvarend, past precies bij haar dito bezoekers.
2020 retail lab in 30’er jaren-stijl
Ook recentelijk nam het wereldberoemde Parijse Galeries Lafayette haar intrek in een art-deco bankgebouw uit de jaren ’30. Het historische gebouw aan de Champs-Élysées in Parijs werd door architect Bjarke Ingels voor Lafayettes omgetoverd tot ‘retail lab’. Niet alleen kan in deze nieuwe flagship store op hoog niveau gewinkeld worden: de hybride retail heaven is ook de uitnodigende basis voor fashion shows, brand events en andere fashion-gerelateerde activiteiten. Ingels koos bewust voor deze setup om, juist nu nagenoeg alles digitaal is en gaat, een ruimte te bieden die visueel en fysiek de zintuigen prikkelt: een stedelijke oase die met haar grote open ruimtes, elementen van marmer en goud en uitdagende glazen wanden uitnodigt om even uit het ‘nu’ te stappen en te mijmeren over zowel vervlogen tijden als de toekomst.
Green shopping in voormalige arena
Minder nieuw, maar niet minder opmerkelijk is Engelands grootste shopping centre Bullring and Grand Central. De locatie heeft altijd al de functie van handelsplek gehad, zelfs toen zij in de middeleeuwen als grote markt van Birmingham diende, maar heeft haar naam te danken aan de ijzeren ring waaraan stieren vastgebonden werden voordat zij de arena in moesten. Gelukkig heeft de mall nu niets meer te maken met dieronvriendelijke praktijken. Integendeel. Tegenwoordig heeft Bullring duurzaamheid juist hoog in het vaandel staan. Verschillende duurzame concepten, en ook alle in het centrum gevestigde winkels, moeten bijdragen aan het doel om in 2030 Net Positive te zijn. Dit wil zeggen dat alles wat zij
gebruiken weer teruggeven en daarmee hun economische, sociale en milieutechnische impact weer op nul staat. Zo wordt energieverbruik aan banden gelegd en wordt water waar mogelijk vervangen door regenwater. Afval werd in 2019 al voor 97% gerecycled en dit wordt nu tot aan de koffie-cups doorgevoerd. Samen met meer dan 250 partners werkt Bullring samen aan experimenten, innovaties en gesprekken om de optimale groene retail-ervaring te realiseren. Een enorme stap in de juiste richting en een inspiratie voor velen!
“Juist nu nagenoeg alles digitaal is en gaat, is het belangrijk een ruimte te bieden die visueel en zelfs fysiek de zintuigen prikkelt.”
Kunst, bier, fashion en ander plezier
Stary Browar, oftwel 'Oude Brouwerij’, is de laatste shining star in deze selectie van opvallende winkelcentra in gebouwen met een ander verleden. Op deze authentieke plek in Poznan in Polen, waar zich in de vorige eeuw een bierbrouwerij huisvestte, komt ook vandaag de dag nog bier uit de vaten. De traditionele brouwerij-architectuur is behouden en is nu het unieke décor voor de retail-space-slash-art-gallery, en vormt een funky mix met de andere geboden recreatievormen. De nagenoeg 200 winkels, tientallen fine dining & drinking locaties, acht bioscoopzalen, een hotel, een club, een event- en expositieruimte en een park zijn samengesmolten tot een mini-stad in een historische omgeving met een urban feel. Al meer dan 2 decennia is Stary Browar de trekpleister voor fashion-liefhebbers, kunstfanaten en zoekers van culinair genot en entertainment.
Alhoewel hergebruik soms iets moderns of een trend van deze tijd lijkt, is het duidelijk dat slimme visionairs, zoals de architecten van de projecten hierboven, al veel langer met andere ogen naar bestaande structuren kijken. Wij wachten met een hoopvolle glimlach op meer groene, inventieve ideeën van hoe ‘oud’ zich tot nog meer ‘nieuw’ gaat ontpoppen.
Geschreven door Soraya Jahan.
Deel artikel