Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
De stemming zit er goed in bij de moderetailers. Ondanks het missen van bijna vier weken verkoop in de belangrijkste periode, heeft de modebranche ten opzichte van winter 2020 een omzetplus van 20 procent weten te realiseren. Dit deelt retail-serviceorganisatie Euretco met Modefabriek.
De weken van winkelsluiting waren in vergelijking met de sluiting van vorig jaar, die veel langer duurde, zoveel beter behapbaar. De omstandigheden zijn nu ook vele malen beter: geen verkoop op afspraak meer en geen coronacheck bij de ingang; dat maakt het winkelen weer leuk!
We gaan door met vrolijkstemmend nieuws. De doorverkoop van afgelopen december ging veel soepeler dan dezelfde periode het jaar ervoor. Dit doordat de moderetailer zijn leveringen beter is gaan plannen en omdat er nog series van de winter ervoor zijn meegenomen naar dit seizoen. Hoe vertaalt dit nieuws zich naar procenten? De doorverkoop van de wintercollectie in de categorie vrouwenmode zat in week 2 van dit jaar op 73 procent in vergelijking met 2020. In de categorie herenmode was dit 66 procent.
De doorverkoop ligt daarmee gemiddeld 10%-punten hoger dan vorig jaar. Wat doet dit met de voorraad in de winkels? In de categorie vrouwenmode ligt er gemiddeld 21 procent minder voorraad, bij de mannen is dat 25 procent minder dan dezelfde periode het jaar ervoor. Onder de mode-ondernemers is er goede hoop dat deze items nog worden verkocht vóórdat het voorjaarsseizoen start. Daar is wel wat creativiteit voor nodig. Zo zijn er retailers die het ludieke initiatief ‘de verras-tas’ zijn gestart met de laatste items uit de seizoensvoorraad.
Het is nu de kunst om deze positieve ontwikkelingen vast te houden dit komende seizoen. Aan de consument ligt het niet, die weet de weg naar de winkels goed te vinden. Pro tip van Euretco: een goede verkoop staat of valt bij de inkoop. Weet wanneer je gaat verkopen en stem daar je voorraad op af. Succes!
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco.
Deel artikel