Het najaar startte dit jaar goed wat betreft het weer. Geen lange nazomer, maar herfstige temperaturen en af en toe een bui. Dat pakte voor de kledingverkoop goed uit. EK Retail signaleert dat de klant vanaf september snel zin kreeg in nieuwe kleuren en items.
Dat de kledingverkoop in het najaar dankzij het weer goed op gang kwam, blijkt ook uit de cijfers van EK Retail. Met als resultaat een omzetplus voor vrouwenmode van 6 procent in het huidige winterseizoen tot en met week 48. Voor een deel is deze plus te danken aan de hogere prijzen, zoals al langere tijd te zien is. Gelukkig worden er ook meer stuks verkocht (4%).
Het doorverkooppercentage tot en met week 48 ligt nu op 58%. “Er is dus nog wel wat voorraad weg te werken voordat we de eerste tekenen van de uitverkoop in de winkelstraten gaan zien. Zijn we, als betere zelfstandige damesmodewinkels, dit seizoen opnieuw goed in staat om het seizoen wat te verlengen door minder vroeg af te prijzen?” vraagt EK Fashion zich af. Uiteindelijk is het behalen van een goede eindmarge medeverantwoordelijk voor een goed nettoresultaat.
Goede doorverkoop jassen
De goede start van het najaar is terug te zien in de goede verkoop van de jassen: deze groep haalt de hoogste doorverkoop van alle productgroepen met gemiddeld 65 procent. Ter vergelijking: de gemiddelde doorverkoop van alle artikelen ligt nu op 58 procent. In omzet werd er met jassen gemiddeld 6 procent meer omzet gerealiseerd. “Opvallend is dat de gemiddelde prijs van de verkochte jassen gemiddeld 7 procent onder de prijs van vorige winter ligt”, vertelt Natascha van Ree van EK Retail. Dat betekent dat er behoorlijk meer stuks zijn verkocht. “Juist in het middenprijssegment is er dit seizoen een groter aanbod in jassen.”
Nog een opvallend presterende productgroep is jeans, dat binnen vrouwenmode de beste omzetplus in dit verkoopseizoen haalt. Natascha van Ree: “Hiervan wordt bij sommige winkels zelfs de helft meer verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode.”
Scherpere calculatie
De omzetplus van de pullovers is met 9 procent weliswaar gemiddeld, maar deze artikelgroep realiseert wel de hoogste brutomarge van alle productgroepen. De gemiddelde verkoopprijs ligt bij deze groep een kleine 3 procent boven vorig jaar winter. “Ook hier is het aanbod in het middensegment groot en hierin is scherper gecalculeerd. Door de lagere prijzen én door de goede resultaten in dit segment hoef je dan minder af te prijzen.”
Volgens EK Retail blijven marge en voorraadbeheer bij de inkoopronde voor winter 2025-2026 belangrijke pijlers. Het werpt zijn vruchten af om de ideale mix te zoeken tussen margebrengers en imagobuilders. “Op Modefabriek vinden retailers en leveranciers elkaar en kunnen ze met elkaar in gesprek. Het wordt heerlijk kijken naar al het aanbod om de ideale mix voor de winkel samen te stellen, zowel qua modiciteit als rendement.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak i.s.m. EK Retail
Deel artikel