EK Retail: Ondanks economische en letterlijke koelte in Q2 stijgt de verkoop van mode

21 jun 2023
Door Modefabriek

Het beursseizoen is gestart. Eerst was Pitti Uomo in Florence en nu is het nog maar twee weken aftellen tot Modefabriek op 9 en 10 juli zijn deuren opent - die overigens steeds meer internationale bezoekrs trekt. Modeprofessionals gaan elkaar weer zien en de mode vieren. Brengt ons direct op de vraag: Hoe staat het eigenlijk met de modeverkoop op dit moment? Brancheorganisatie EK-Retail (voorheen Euretco) vertelt.


De zomerartikelen vliegen op dit moment - met name door het mooie weer - de deur uit, dat was aan het begin van het seizoen wel anders. Die begon nat en koud waardoor de winterjas langer werd gedragen en de verkoop van zomerjassen achterbleef.


Opmerkelijk is de stijging van de verkoop van gelegenheidskleding bij de vrouwen en kostuums in het mannenmodesegment. Vermoedelijk komt dit doordat de consument de uitgestelde feesten en bruiloften nog steeds aan het inhalen is. Men wil graag het leven vieren! Wat ook opvalt is dat de grote (weide)winkels het goed doen. Een verklaring zou kunnen zijn dat de consument het praktisch vindt om alle categorieën onder een dak te vinden en dat deze winkels in het bijzonder goed bereikbaar zijn met de auto. Wat met het druiligere en regenachtige weer in Q2 een grote plus is.


Wat betekent dit in cijfers? Tot en met week 22 dit jaar zien we een groei van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor in de categorie vrouwen. De mannen weten 6 procent meer om te zetten in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. de categorie kinderen heeft het deze periode zwaarder en loopt 4 procent achter op dezelfde periode het jaar ervoor. Een min di zij wellicht in de komende periode nog gaan inlopen. Positieve cijfers, gezien in economisch zwaardere tijden, de consument het eerst beknibbelt op de afschaf van (nieuwe) kleding.


En hoe gaat het met de moderetailer zelf? EK-Retail ziet de kosten voor de ondernemer toenemen. De retailer is, net als de consument, onzeker over de economische situatie. Des te meer reden om zo goed mogelijk te oriënteren, in te spelen op de behoefte van de klant en een weloverwogen inkoopbudget te maken voor de aanvang van het nieuwe inkoopseizoen. Dit doe je nergens beter dan op Modefabriek, waar je met het grootste aanbod dames- en kinderkleding en gemengde M/V labels goed geïnformeerd aan het nieuwe seizoen begint. We zien je daar!


Geschreven door Marjolein Stormezand.

Deel artikel