Nu het herfstweer heeft ingezet, komt de verkoop van de najaarscollecties goed op gang. De omzetten in vrouwenmode stegen in de afgelopen maand met gemiddeld 18 procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit de cijfers van EK Retail.
We hebben een mooie nazomer achter de rug. De temperaturen bleven lang hoog en de verkoop van de najaarscollecties kwam daardoor slecht op gang. Inmiddels is de wintertijd ingegaan en heeft de herfst ingezet met veel regen, wind en lagere temperaturen. Dat samen zorgde voor een andere mindset bij de consument en dat was direct te merken in de kledingverkoop. Volgens de gegevens van retailorganisatie EK Retail hebben moderetailers in het segment vrouwenmode in de laatste twee weken van oktober achtereenvolgens 31 en 25 procent geplust ten opzichte van vorig jaar. In de eerste twee weken van november wordt voor vrouwenmode respectievelijk 10 en 7 procent meer omzet gerealiseerd.
De omzet van vrouwenmode dit verkoopseizoen tot nu toe ligt gemiddeld zes procent boven vorig jaar. Dit komt voor een groot deel wel door prijsstijgingen (van soms wel 5 tot 8 procent). De afzet steeg namelijk met 1 procent. Vrouwenmode doet het daarbij iets beter dan mannenmode, want in mannenmode werd dit seizoen tot nu toe een omzetplus van 5 procent gerealiseerd bij een afzetdaling van 1 procent. In vrouwenmode ligt de doorverkoop nu (half november) op gemiddeld 52 procent.
Broeken en blazers
Op productniveau valt op dat broeken favoriet zijn bij vrouwen: daar werd 11 procent meer aan uitgegeven. De skinny is passé en er is een duidelijke verschuiving te zien naar wijdere modellen. Alles met metallic doet het verder goed bij alle doelgroepen: van broeken met een metallic draadje tot zilveren en gouden gecoate broeken. Jeans is ook weer in opkomst. Het zijn niet persé de modellen van de pure blauwe merken, maar juist van modemerken. Gecombineerd met een groot oversized colbert, een T-shirt en sneakers. Sneakers blijven het onverminderd goed doen.
De verkoop van blazers door vrouwen steeg dit met gemiddeld 27 procent. Oversized blazers worden niet gekocht met een blouse, maar juist met een T-shirt. Ook de verkoop van pakken zet door. Dat gaat wel wat ten koste van de truienverkoop, maar dat zal nog aantrekken als het echt koud wordt. Tot nu toe zijn truien wel meer in trek dan vesten, na een aantal winters waarin het vest juist populair was. De duurdere kasjmier truien worden heel goed verkocht, ondanks het hogere prijskaartje.
De jassenverkoop steeg dit seizoen tot nu toe met 6 procent. Vooral luxe wollen jassen zijn de deur uitgevlogen. Ook de fluffy jassen met een dosis fun doen het goed; met schapenkrullen, grote kragen en wijde pasvorm. De duurdere functionele jassen laten mensen daarentegen nog even liggen. Het is goed mogelijk dat die verkoop pas op gang komt als het echt koud wordt. De goedkopere functionele jassen doen het nu al wel goed. Waarschijnlijk bij een doelgroep die bewust kiest voor een functionele, tijdloze jas waar ze meerdere winters mee kunnen doen.
Hard werken
“Maar laten we niet te vroeg juichen, want er zal komende weken hard gewerkt moeten blijven worden voor mooie omzetten”, zegt Natascha van Ree, accountmanager bij EK Fashion. “Hoe krijgen we de klant naar de winkel? Hoe bereiken we juist de nieuwe klant en ook de klant die ons kent maar minder trouw aan onze winkel is? En, als de klant eenmaal binnen is, letten we met elkaar goed genoeg op bijverkoop? Die hebben we immers hard nodig in een markt waarbij de klant bewuster uitgeeft en de omzetplus nog steeds vooral voortkomt uit prijsstijgingen.”
EK Retail hoopt dat de markt rustig blijft in november en dat we niet na het Black Friday-geweld direct in de uitverkoop belanden. “Dat is slecht voor de uiteindelijke eindmarge”, benadrukt Van Ree. “Met de alsmaar oplopende kosten is het belangrijk niet alleen naar omzet te kijken, maar ook naar de kosten en naar wat er onder aan de streep overblijft. Om het beste rendement te halen moet alles kloppen: van de medewerkers op de vloer, uitstraling van de winkel en het assortiment tot voorraadbeheer, kostenbeheersing en marketing. Juist daarom is het belangrijk om naar Modefabriek te gaan in januari. Om nieuwe merken te spotten en collecties te bekijken van bestaande leveranciers en op basis daarvan de budgetten bij te stellen voor de inkoopronde voor winter 2024.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak in samenwerking met EK Retail
Deel artikel