Willem Baars is al zestien jaar verantwoordelijk voor het internationaal succesvolle magazine JFK. De hoofdredacteur van het mannenblad schrijft maandelijks een opiniestuk voor Modefabriek.nl over alles wat hem bezig houdt.
De afgelopen jaren heb ik tientallen persberichten gekregen van met name internationale denim-merken die verklaarden te zullen gaan inzetten op duurzaamheid. Net zo vaak heb ik bij presentaties te horen gekregen dat uitgerekend de denim van het merk waarbij ik op dat moment aanwezig was de meest duurzame ever zou zijn. Op de een of andere manier beluisterde ik die presentaties vaak met de nodige scepsis, temeer daar het meestal om zeer beperkte duurzaamheid ging en de rest van de collectie van het betreffende merk op dezelfde non-ecologische wijze bleef worden geproduceerd zoals alle jaren ervoor. Een soort van schijn-duurzaamheid leek het me, vooral bedoeld om het imago van het merk een groene boost te geven.
Corona heeft vooral heel veel slechts gebracht, maar gelukkig ook wel wat goeds. Zelfs voor de modewereld. Alles wordt opnieuw tegen het licht gehouden, fast fashion zal hopelijk steeds meer als een no-go worden ervaren en uiteindelijk verdwijnen. En steeds meer merken zijn zich bewust geworden van het feit dat we nu echt zuinig moeten zijn op de natuur, nadat de natuur middels Covid 19 heeft laten zien dat het mooi is geweest met al die groei en het respectloze omgaan met de aarde.
Een van de eerste merken die nu echt een belangrijk statement hebben gemaakt is 7 For All Mankind. Of het te maken heeft met de huidige crisis weet ik niet zeker, maar het is misschien net even te toevallig dat dit premium jeansmerk uitgerekend nu met een behoorlijk ambitieus plan komt. Het label wil namelijk dat meer dan 80% van zijn producten tegen 2023 meetbare duurzame kenmerken heeft. Tegelijkertijd heeft het Amerikaanse label een nieuw platform gelanceerd – Duurzaam for All Mankind – dat de criteria bepaalt voor duurzame materialen en productiemethoden en dat gebruikt zal worden om de werkelijke beloften en vooruitgang van het merk objectief te meten en ook op te volgen. Dat is goed nieuws en volgens mij een van de eerste daadwerkelijk grote initiatieven van modemerken ever. Het feit dat ook transparantie over het productieproces belangrijk onderdeel uitmaakt van het ecologische platform van 7 For All Mankind maakt de doelstelling van het merk alleen maar mooier.
Een half jaar voor corona sprak ik de nieuwe creatief directeur van 7: Simon Spurr, een ontwerper die o.a. onder Hedi Slimane werkte en ook een paar seizoenen een eigen mannenmode-collectie maakte die door de modepers zeer lovend werd besproken, maar helaas ten onder ging omdat Spurr geen concessies wilde doen, de wensen van zijn investeerder ten spijt. Spurr had grootse plannen met zijn nieuwe label, zo vertelde hij me. En toen al gaf hij aan dat 7 For All Mankind een voorbeeldfunctie zou moeten vervullen. Toen leken het nog lege woorden, maar nu weet ik dat Spurr zijn beloften en ambities heeft waargemaakt en dat het ook gaat gebeuren en dat Simon Spurr behlave een geweldig en sympathiek ontwerper ook een man met principes is. Het moet raar lopen willen niet veel modemerken het voorbeeld van 7 For All Mankind gaan volgen. Wat ik al zei: is corona toch nog ergens goed voor geweest.
Geschreven door Willem Baars, hoofdredacteur JFK
Deel artikel