Design is de taal van deze tijd

02 aug 2020
Door Modefabriek

We spraken trendanalist Christine Boland over de huidige trends in consumentengedrag. Aanvankelijk verwachtte ze dat ze haar eerder opgestelde winterprognose vanwege COVID-19 volledig zou moeten herzien. Maar de crisis blijkt vooral een katalysator te zijn voor het hard vooruitduwen van ontwikkelingen die ook vóór de pandemie al aan het opborrelen waren: de noodzaak tot afremmen, heroverwegingen maken en het gebruiken en vernieuwen van dat wat al bestaat.

 

Control + ALT + Delete RESTART

Niet alleen de maatschappij en de natuur zijn tot rust gekomen toen het alsmaar doorrennen abrupt tot stilstand kwam en er opeens ruimte was om te bedenken wat er nou eigenlijk écht belangrijk is. Ook brands gaan terug naar de tekentafel om zich op de essentie te richten en daarbij groeit ook bij hen de waardering voor alles wat zij al hadden. Bestaande werkwijzen worden opnieuw geëvalueerd en de gehele keten wil nu verspilling van resources verminderen en niet langer op het absurd hoge tempo produceren.

 

Consumer-to-consumer trend

Ondertussen focust de consument zich meer en meer op tweedehands kleding. Dit is een van de snelst groeiende takken binnen fashion en het is voor de reguliere retailer en winkelier dan ook belangrijk om hun aanbod aan te laten sluiten bij de wens van de klant om duurzamer te shoppen. Het toevoegen van oude collectie-items aan de winkelvoorraad of het hosten van een sale-event met tweedehands kledingstukken past goed bij die mind-set.

 

"Dat wat er allemaal aan de hand is in de wereld is momenteel ook sterk aanwezig in de mode."


5fe340ab-3f9e-4c4f-824c-69b75832f24e.jpg?uuid=6a604077-bd74-4074-bba3-2f9af56cea70 

‘Design is de taal van deze tijd’

Dat wat er allemaal aan de hand is in de wereld is momenteel ook sterk aanwezig in de mode. De vormentaal die fashion laat zien is een fluïde mix van ‘heritage’, wat voortkomt uit de hang naar veiligheid en traditie, gecombineerd met de eindeloze mogelijkheden van ‘digital’, futuristisch en virtual reality. Deze fluïde-tendens laat het verleden met de toekomst samensmelten. Dit resulteert in items met een klassieke, historische stijl, maar dan met een moderne interpretatie van de klassieke vorm, kleur of materiaal, met een totaal eigen identiteit als resultaat.


Sterk en zacht

De behoefte aan veiligheid en vriendelijkheid zien we terug in warme, aaibare en vooral zachte materialen met vriendelijke kleuren. Lief zijn voor onszelf, vooral nu we huidhonger hebben door gebrek aan contact met anderen, doen we door onszelf terug te trekken in onze ‘personal pods’ waarin we kledingsoorten zoals knitwear als een soort beschermende cocon om ons heen draperen. Tegelijkertijd is de opkomst van de vrouw en vrouwelijk leiderschap vol in beeld en zien we dit terug in materialen die seksueel of sensueel zijn, maar ook liefdevol, zoals plissé of sterk leer dat gedrapeerd wordt voor kracht met een hoog aaibaarheidsgehalte.

Deel artikel