De opkomst van vegan fashion

28 jan 2021
Door Modefabriek

Veganuary is misschien bijna voorbij, maar de vegan-mindset niet. Sterker nog, er is een ware revolutie gaande met betrekking tot onze verhoudingen met de natuur. Dieren in het bijzonder. Wat accepteren we en wat is passé? Modefabriek verwelkomt alle duurzame keuzes van modelabels, waaronder veganistische initiatieven, en dus is het tijd om deze groeiende tendens onder de loep te nemen.


Het wel en wee van veganistische mode

It-which-must-not-be-named heeft de wereld 180 graden gekanteld, maar tegelijkertijd bepaalde tendensen in sneltreinvaart gezet. Naast de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering is men zich steeds bewuster van de tol die veeteeltpraktijken voor voeding, cosmetica én kleding van het milieu eisen. En het wrede leed achter deze praktijken vinden velen misschien nog wel het meest alarmerend. Want ooohh, it’s so fluffy, maar vaak so violently obtained. Nee, dierenleed is helaas niets nieuws onder de zon en door de opkomst van internet en sociale media zijn we hier vaker direct ooggetuigen van. Struisvogelpolitiek is geen optie meer, de grens lijkt bereikt. Mensen waarderen de natuur tegenwoordig meer dan ooit en stellen hogere eisen aan producten, waaronder materiaalgebruik. En dus maken dierlijk leer, bont, zijde, wol, dons en ‘exotische huiden’ veelvuldig plaats voor ethische, diervrije materialen. Het liefst ook milieuvriendelijk. 


Wat is vegan fashion eigenlijk? 

Of veganistische mode ook altijd milieuvriendelijker is, daarover is de discussie nog in volle gang. Over hoe vriendelijk dieren tijdens bijvoorbeeld een scheer-, pluk-, of slachtbeurt worden behandeld, daarover lijkt meer overeenstemming. Vegan fashion dus, het houdt in dat het totale product honderd procent vrij van dierlijke stoffen is. Dit geldt dus voor letterlijk alles, óók voor de gebruikte lijm, kleurstof en wax. Tegenwoordig zijn er heel wat innovatieve alternatieven op de markt die aan de vegan-vraag voldoen. Wol kan voortaan vervangen worden door Weganool, een textiel gemaakt van de calotropis-plant. Paddenstoelen, ananassen, kokosnoten, cactussen, en zelfs zeewier en bloemen doen tegenwoordig dienst als leer-alternatieven. En inmiddels wordt er niet alleen kweekvlees, maar ook kweekleer geproduceerd. KOBA® Faux Fur is ‘bont’ van maïsvezels en ‘zijde’ gaat door het leven als het met houtpulp verkregen TENCEL™ lyocell.


Vegan modemerken bij Modefabriek

De bekendste naam die vanaf dag één van oprichting in 2001 diervrije mode ontwerpt, is Stella McCartney. Inmiddels zijn een aantal high-end-merken haar (deels) gevolgd en introduceren ook merken uit het laag- en middensegment steeds vaker vegan-collecties of -lijnen. Denk aan de veganistische varianten op classics als de Chelsea Boots van Dr. Martens. Ja, de lijst van merken met een PETA-Approved Vegan-logo is groeiende, waarvan ook een aantal aangesloten bij Modefabriek.


6da5aa65-c3d2-41b3-8816-77a9e0c0ae9f.png?uuid=9e24ed73-874d-441b-86ed-e4b957b33923


Neem bijvoorbeeld Save the Duck, het Italiaanse merk met jassen van het door henzelf ontwikkelde PLUMTECH®. Een diervrij ‘dons’ op basis van onder andere PET-flessen. Of het Canadese Matt & Nat en Nederlandse Bulaggi, twee merken die tassen produceren van veganistisch leer, zoals PU en PVC. Het Nederlandse merk Kuyichi gebruikt geen leren logopatch, maar eentje van jacronpapier en voor het Belgische sneakermerk Komrads is het awardwinnende appel-leer van Frumat the holy grail.



Geschreven door Marjolein Lammerts van Bueren

Deel artikel