De nieuwe kleding van de Keizer

02 aug 2020
Door Modefabriek

We spraken met trendwatcher Jan Agelink over stilstaan, thuis zijn, rustiger aan doen en natuurlijk over wat de consequenties van dit alles zijn voor de toekomst van fashion en welke digitale consumententrends er ontstaan. In dit artikel veel positiviteit en inspiratie om met een vernieuwde, post-Corona mindset de fashion-industrie vooruit te duwen.

 

Phygital reality

Digitale ervaringen worden steeds completer. Daarnaast vloeien digitaal en fysiek steeds meer in elkaar over. Audiovisuele technieken, Virtual Reality en zelfs Augmented Reality blijken uitgelezen tools te zijn om toch samen te kunnen zijn óf om te kunnen shoppen. Zo brengt het merk FULU een klein apparaat op de markt dat ook het zintuig ‘touch’ op afstand weet te prikkelen. Door het op het vingertopje te zetten, zorgt het ervoor dat men bijvoorbeeld stoffen en andere materialen op afstand kan ervaren.


"Samen (willen) zijn is een eerste levensbehoefte. Dat dit nu niet mag, zorgt voor nog meer noodzaak aan ‘digital togetherness’."

 

FULU is slechts een van de vele pioniers die speelt met wat digitaal voor hen en de consument kan betekenen. Hanita, een designer uit Congo, heeft haar volledig digitale collectie tijdens een uitverkochte, online modeshow gepresenteerd. Haar items worden pas analoog geproduceerd nadat deze besteld zijn.


Digitouch

Samen (willen) zijn is een eerste levensbehoefte. Dat dit nu niet mag, zorgt voor nog meer noodzaak aan ‘digital togetherness’. Samen digitaal concerten bezoeken kan tegenwoordig bijvoorbeeld via Fortnite en met vriend(inn)en online de stad in wordt mogelijk met peer platform SQUADDED. Fashion weeks die nu, net als onze eigen Modefabriek, online georganiseerd en bezocht worden, laten deze tendens zien in de modebranche.

 

De online fashion- en shop-beleving wordt telkens verder digitaal aangekleed en in verschillende virtuele werelden ervaren. Met YOOX MIRROR past een persoonlijke avatar de kleding die op de verlanglijst staat en merken zoals ROHBAU en Carlings verkopen virtuele kledingstukken die men digitaal kan ‘aantrekken’ op een eigen foto. Dit levert ook nog eens een kleinere footprint op.


4573636d-544c-4b7c-adb4-1ce0adc69192.png?uuid=ee54e916-1c6f-4d1c-aed2-c74da00cac99 

Re-use, recycle, upcycle

De upcycle-trend krijgt met de dag meer fans en er worden continu nieuwe manieren bedacht om materialen te hergebruiken. Daarnaast heeft het thuiszitten voor een piek gezorgd in de aandacht voor crafting. Op professioneel niveau zien we het ‘knippen-en-plakken-gevoel’ terug als modetrend. Het designer label Nelson/ Johnson bijvoorbeeld, dat in collage-stijl oude jeans-items tot nieuwe, originele en stijlvolle pieces weet te transformeren. Maar ook de ontdekking om van gebruikte materialen nieuw draad te maken om bijzondere knitwear mee te creëren, is een positief en hoopvol voorbeeld.

Deel artikel