De moderetail volgens EK Retail (Euretco): zwarte cijfers stemmen gerust

16 jun 2022
Door Modefabriek

Hoe het de modebranche op dit moment vergaat? De omzetten gaan goed, zo vertelt brancheorganisatie EK Retail. De meeste moderetailers zijn tevreden over het huidige seizoensverloop, waarin er zwarte cijfers worden geschreven. Dat is alvast een goede binnenkomer. 


De regenbuien leken voor even de verkoop te stagneren. Ook figuurlijk. De onzekere situatie aangaande de oorlog in Oekraïne en de economische gevolgen, bovenop het herstel van de pandemie, brengen de moderetailer nog steeds veel onzekerheid. Personeelstekorten, schaarste aan productiecapaciteit en hoge transportkosten vanuit Azië spelen hierin ook een rol. 


Samen met de hoge energieprijzen en de inflatie - in mei waren de prijzen 10,2 procent hoger dan een jaar geleden, zo blijkt uit de cijfers van het CBS - zou dit nog wel eens negatief kunnen uitpakken. 


Consument voorlopig geen last van inflatie en stijgende energieprijzen

Dat doet het nog niet. De consument houdt voorlopig niet de knip op de portemonnee. Mogelijk ondervinden niet alle huishoudens hinder van de gestegen energieprijzen of wordt het spaargeld aangeboord dat tijdens de pandemie is opgepot. Een andere belangrijke factor zou de arbeidskrapte kunnen zijn. Grote baanzekerheid geeft mensen vaak zelfvertrouwen om uitgaven te doen.


Hoe we het ook verklaren, de ontwikkelingen in het huidige verkoopseizoen stemmen in ieder geval nog steeds gunstig. De seizoensomzet ligt tot en met de eerste week van juni in de categorie vrouwenmode 34 procent boven de omzet van dezelfde periode in 2021. Voor de mannenmode is dit 49 procent. De omzet kindermode steeg 7 procent ten opzichte van vorig jaar. 


Over de gehele periode vanaf 1 januari tot en met de eerste week van juni loopt de zelfstandige moderetail ook nog eens royaal voor op het pre-corona jaar 2019. De categorieën vrouwen- en mannenmode realiseren gemiddeld 20 tot 23 procent hogere omzet dan in 2019. Kindermode zit ruim 10 procent boven de geschreven totale omzet van 2019. 


Kortom, we staan er nog steeds positief voor. Het komende najaar zal de stemming wellicht wat gaan matigen. We hebben inmiddels geleerd dat voorspellingen geen garantie voor de toekomst zijn, dat het spontaan en rigoureus een totaal andere kant op kan gaan. Ook dat is ondernemen. Zolang het altijd maar goedkomt. Succes met de verkoop!


Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met EK Retail (voorheen Euretco). 

Deel artikel