Het is alweer juli. De winkelstraten en terrassen zijn gevuld, de mondkapjesplicht is nagenoeg verdwenen en we mogen (voorlopig) reizen; die langverwachte vrije zomer is alsnog gekomen. De modewinkels profiteren hier ook van: ein-de-lijk worden er weer omzetten gedraaid die ertoe doen, zegt retail organisatie Euretco.
Toegeven, deze omzetten zijn niet te vergelijken met het niveau pre corona. Tegenstrijdig als het misschien klinkt, werkte het uitblijven van het lente- en zomerweer (uiteindelijk) wél in het voordeel van de retailer. Door de koude temperaturen aan het begin van het seizoen, waren de voorjaarsitems, toen de winkels hun deuren weer openden in mei, nog steeds in trek. Pas in de laatste week van die maand stegen de temperaturen, wat resulteerde in verkopen van zomeritems. Dit verloop zie je duidelijk terug in de verkoopcijfers. Deden eerst de jassen, broeken en truien het goed in de omzetindex, toen het mooie weer zich liet zien, stegen de verkopen van jurken en rokken – voor de damesbranche.
De pandemie zorgde opvallend genoeg voor logischere seizoensverkopen. Door corona werd de retailer gedwongen anders met zijn leveringen en voorraad om te gaan, wat beter past bij het werkelijke meteorologische seizoensverloop. Pas eind juni begon de moderetailer voorzichtig met afprijzen, in tegenstelling tot de grote sales in het verleden. Ook wordt er bewuster afgeprijsd: de zomer-items hoeven niet met hoge kortingen te worden verkocht met als gevolg dat de marges beter in stand worden gehouden.
Het moderetailjaar 2021 in cijfers
Hoe zit dat met de cijfers? Tot en met week 24 draaide de dames- en mannenmode ongeveer 20 procent hogere omzetten dan dezelfde periode het jaar ervoor vertelt Euretco. Zowel in de dames- en mannenmode worden er hogere doorverkopen gerealiseerd als gevolg van betere en bewustere leveringen. De brutomarge is voor beide branches verbeterd en komt gemiddeld bijna 1,5 procentpunten boven vorig jaar. De inkoopwaarde van de voorraad die eind week 24 in de winkels ligt, komt gemiddeld 10 tot 15 procent onder de voorraad van vorig jaar.
Gemiddeld werd er in alle categorieën (dames-, mannen-, kindermode en bodyfashion) tot en met week 24 dit jaar 8 procent meer omzet gerealiseerd dan dezelfde periode in het jaar 2020 (het jaar waarin het covid-19 virus ook al heerste). Ten opzichte van 2019 loopt de gehele branche gemiddeld 17 procent omzet achter.
Het winkelgedrag van de consument post corona; wat mogen we verwachten?
Hoe gaat de klant zich gedragen na een jaar van alternatief winkelen? Dat is de grote vraag. We zijn ons steeds meer gaan richten op handelen vanuit huis, de grenzen tussen werk en privé zijn vervaagd. Waar, wanneer en hoe we shoppen, is daardoor ook veranderd. De consument is bewuster - en bij fysiek winkelbezoek lokaler - gaan kopen en lijkt meer aandacht te hebben voor kwaliteit en onderscheidend vermogen in plaats van de prijs. De consument bezoekt een stenen winkel voor ontspanning, oriëntatie en inspiratie en komt online voor het gemak en de snelheid. Let wel: online en fysiek zijn geen twee aparte werelden meer maar versterken elkaar en vullen elkaar aan. Voor groei voor de fysieke winkels is een goede actuele online omgeving absoluut een pré, laat Euretco weten.
Niet alleen het online shoppen heeft een vlucht genomen, de hele houding van de consument is veranderd ten opzichte van voorheen. Het veranderende consumentengedrag dwingt de ondernemer nog beter zijn klant te begrijpen. Hoe goed ken jij je klant en zijn behoefte? Hoe beweegt de klant zich in het hele koopproces? Verwacht wordt dat data in de toekomst nog essentiëler zullen worden. Gelukkig neemt het consumentenvertrouwen weer toe. Hoewel de totale verkopen daalden, stegen de online verkopen, en dat is toch een mooi teken: de weg naar de modewinkel wordt, sluiting of niet, hoe dan ook gevonden.
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco.
Deel artikel