Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Eindelijk. Na gesloten deuren en winkelen op afspraak mogen de winkels weer open. Op verschillende voorpagina’s van kranten werden de rijen bij de grote fast fashion ketens in beeld gebracht, maar voor het gros van de retailers was dit niet de realiteit. Het bleef stil. De media gaf een vertekend beeld dat juist averechts werkte voor de retailers. Want rijen met mensen, in tijden van Corona, dat schrikt af, zegt Retailorganisatie Euretco. En het uitblijven van lenteweer helpt ook niet mee. Tijd om de stand van zaken door te nemen: hoe staat de modebranche er nu voor?
De afgelopen maanden werd er een flink beroep gedaan op de veerkracht van retailers. Alle segmenten bij elkaar opgeteld, loopt de retail nog steeds 35 procent achter op de omzet van 2019, vertelt Euretco. Dat is een behoorlijk gat om te dichten. Dat de winkels weer open mogen, is een eerste stap om de achterstallige cijfers weer wat omhoog te brengen. Was het niet dat naast de coronamaatregelen de reguliere onvoorziene zaken, zoals het weer, ook gewoon van kracht blijven. De huidige tempraturen nodigen niet uit om de zomercollectie te shoppen of om überhaupt de deur uit te gaan om te winkelen.
Als gevolg van de voor april relatief lage tempraturen, zien we in het damessegment ten opzichte van vorig jaar wel een omzetstijging van 44 procent in de verkoop van broeken en een plus van 14 procent in de categorie jassen, vertelt Euretco. Deze items kan de consument namelijk wél gelijk dragen - in tegenstelling tot de items van de zomercollectie. In het herensegment zagen we ook een groei in deze categorieën. De mannen kochten 20 procent meer jassen en 16 procent meer broeken dan het jaar ervoor. De kanttekening die we hierbij plaatsen, is dat het cijfers betreft van 2021 ten opzichte van 2020 - toen we ook al in de wereldwijde pandemie zaten.
Wil de modeondernemer de omzetten zien stijgen, dan moet het weer snel omslaan. Er valt ook nog winst te behalen in het uitstellen van de sale. Als de retailers er massaal voor kiezen hun collecties uit het eerste kwartaal van 2021 zacht af te prijzen, en pas eind juli of begin augustus de grote sale te houden, blijven er drie maanden over om de zomercollecties te verkopen, zegt Euretco. Dapper voorwaarts, blijft de boodschap voor de retailers. Want de toekomst voor mode, daar heeft Euretco nog steeds vertrouwen in.
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco.
Deel artikel