Van gesloten deuren en van fysiek naar online shoppen naar winkelen op afspraak; de flexibiliteit van Nederlandse moderetailers wordt sinds de komst van corona in Nederland maart vorig jaar flink getest. Met het wegvallen van de fysieke winkelbezoeken, liepen de omzetten terug. De ene winkel redde het niet, de andere winkel zag juist kansen. Hoe staan de moderetailers er nu voor en met welke ontwikkelingen moet rekening worden gehouden? Retailorganisatie Euretco neemt met ons de stand van zaken door en geeft de laatste update.
Het was voor de moderetailer vooral wachten totdat de winkeldeuren weer open mochten, zo deelt Euretco. De maanden die achter ons liggen waren voor de winkelier intensief en schakelen bleek het toverwoord. Wat te doen met de voorraad aan wintercollectie, hoe vul je de roosters van de medewerkers, hoe koop je in voor een onzeker komend seizoen en hoe reguleer je de binnenkomende voorjaarscollectie en de bijbehorende betaalafspraken hierover? De grootste taak voor de mode-ondernemer bleek hoe binnen de richtlijnen van de overheid de kassa te laten rinkelen. Veel retailers zijn daarom nog meer gericht op het behouden van klanten en er wordt meer dan ooit uitgeweken naar sociale media, online verkopen en het presenteren van de aantrekkelijkste etalages.
De versoepelde overheidsmaatregelen, het winkelen op afspraak, het lijkt een oplossing
Want de klant, die wil wel. Volgens Euretco maakte het mooie voorjaarsweer niet alleen de retailer - die zijn collecties graag weer eens op een lijf ziet in plaats van in een tas bij de overhandiging aan de deur - onrustig, maar ook de klant ongeduldig om weer te shoppen. Het aantal klantafspraken dat gemaakt wordt, bevestigt dit. De versoepelde overheidsmaatregelen, het winkelen op afspraak, het lijkt een oplossing, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat. Een persoon per 25 vierkante meter met een maximum van 50 personen, dat geeft voor grote winkels met een vloeroppervlakte van 10.000 vierkante meter bij lange na niet het volume dat zij nodig hebben. Het is niet allemaal narigheid wat de klok slaat. De gemaakte klantafspraken laten zien dat de weg naar de winkels nog steeds wordt gevonden - het doemscenario dat corona een eind maakt aan het fysieke winkelen, wordt voorlopig niet geschreven. En de klant die een afspraak boekt, krijgt persoonlijke aandacht en is bereid om geld uit te geven. De winkels in het high end-segment lijken het best te varen op deze versoepelde maatregel. Deze klant heeft een groter bestedingsbudget en is gewend om vroeg in het seizoen te kopen.
Martkontwikkeling in coronatijd in cijfers
Hoe zien al deze ontwikkelingen er in cijfers uit? Ondanks de winkelsluiting behaalde de zelfstandige moderetailer eind februari een gemiddelde omzetindex van 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - wat neerkomt op een daling van 63 procent. Na twee weken ‘winkelen op afspraak’ komt de teller te staan op een omzetindex van 46 procent, een daling van 54 procent ten opzichte van half maart 2020.
En hoe zat het dan met de winter 2020? Deze werd eind december afgesloten met 27 procent minder omzet dan het jaar ervoor. Door het uitblijven van de start van de sale in december realiseerden retailers gemiddeld een procentpunt hogere brutomarge dan vorig jaar. Het gevolg van het uitblijven van de sale start, het mislopen van uitverkoopkansen en de winkelsluiting, was dat de mode-ondernemer in januari 2021 met 15 procent meer winkelvoorraad overbleef. Dit ging weer ten koste van de extra liquiditeit die nodig is om de nieuwe voorjaarsleveringen snel te kunnen betalen. In totaal is er de afgelopen wintercollectie 14 procent minder uitgeleverd dan in de winter 2019. Veel ondernemers schuiven selectief bepaalde winter-items door naar herfst-winter 2021, zodat er dan opnieuw een verkoopgelegenheid plaatsvindt. Laten we daar ons vizier dan ook op richten en met een goed vertrouwen het seizoen ingaan.
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco
Deel artikel