Het inkoopseizoen winter 2021-2022 is in volle gang. Een moment dat normaal wordt ingeluid met het halfjaarlijks mode-evenement van Modefabriek. Die bleef dit jaar vanwege de coronamaatregelen uit. Hoe gaan retailers om met de huidige situatie? Hoe doen zij hun inkopen in tijden van lockdown en wat is er nu anders dan pre pandemie? We vragen het in deze vierdelige serie aan verschillende ondernemers.
Aan het woord Sandra Snoeijen, eigenaar van modewinkel Sonar. Sonar dient al 12,5 jaar als dé winkel in de omgeving Eindhoven waar vrouwen terecht kunnen voor mode, accessoires en schoenen.
Sandra Snoeijen: ‘Het opvallende is dat ik juist minder behouden inkoop. Ik merk dat mijn klanten, anders dan voorheen, niet de zoveelste donkerblauwe trui of het vierde zwarte bloesje aanschaffen, maar dat ze afgaan op bijzondere stuks. Ze kopen misschien minder, maar zoeken wél naar vernieuwing voor de garderobe. Dat er nu meer thuisgewerkt wordt, merken wij niet direct in de verkoop. Onze collectie heeft altijd al een hoog comfortabel karakter gehad. We hebben ook niet minder ingekocht, maar doordat we één merk hebben laten vallen, is ons totale budget wel verkleind en hebben we meer ingekocht van de overige merken. Dit had overigens niets te maken met de pandemie maar met het merk zelf, dat met promotieprijzen stuntte waardoor het een concurrent werd in plaats van een partner.’
Beurzen en showrooms ‘Voor de inkoop reis ik graag naar de beurs in Kopenhagen (CIFF red.). Daar staan de merken die ik verkoop - waaronder Baum und Pferdgarten, Absolute Cashmere, Antik Batik, Humanoid, Graumann, Drykorn en Ivylee - en de merken waar ik nieuwsgierig naar ben. Wat ik fijn vind aan een modebeurs is dat je in één klap ziet welke richting iedereen opgaat. Het werkt zo inspirerend om al die mensen te zien die op een beurs staan en afkomen; wat ze aanhebben, hoe ze het combineren. Dat prefereer ik nog steeds boven inkoop op de digitale manier. Mode hoor je gewoon niet aan een rekje te zien maar op een lijf. Dat geeft zoveel meer ideeën.
De showrooms bezoek ik nog wel. Twee weken geleden ben ik met een brief in de hand naar een showroom in België afgereisd. Op twee merken na hadden ze daar alles wat ik wilde gaan inkopen. Een heel luxe ervaring trouwens, ik had de showroom vanwege de maatregelen namelijk helemaal voor mezelf.’
Reizende winkel ‘Sonar is geen allemanswinkel, maar de klanten die we hebben, zijn heel trouw. Daar plukken we nu de vruchten van. Toen de winkel moest sluiten vanwege de lockdown zijn we met tassen vol spullen op pad gegaan om onze klant te dienen. In tuinen, huiskamers en tegenover de kledingkast hebben we gezeten. Het is interessant om de mensen in hun natuurlijke omgeving te zien - en ook direct in hun kast te kunnen kijken. Het versterkt de band die we al met onze klant hebben.
We zijn nu alweer ruim een week open. De winkel ligt in een gebied waar ook veel vrouwen lunchen of naar de kapper gaan. Die mis je nu door het nieuwe winkelbeleid - waarbij de klant zich vier uur van tevoren moeten aanmelden en er maximaal vier personen in de winkel mogen, mits de anderhalvemeterregel gehanteerd blijft. Het vrijblijvende is eraf, de dagjesmensen trek je niet. Gelukkig hebben wij geen financiële paniek. Wij hadden al nooit veel mensen tegelijk in de winkel en omdat we dus een vast klantenbestand hebben, weten de klanten ons nog steeds te vinden.’
Toekomstkijken ‘Wat de klant in onze winkel het komende seizoen en de winter van 2021 mag verwachten? Comfortabele kleding met een modieuze inslag. Denk aan gebreide broeken met prachtige truien en ook de oversized boyfriend blazer hangt de komende seizoenen in de rekken. De Sonar-vrouw is niet bang voor kleur en print en daarom hebben wij dan ook kleurrijk ingekocht. Of dat sowieso de prognose is voor de winter van 2021? Nee, we hadden ook somber kunnen inkopen, met veel blauw en grijs, maar zo zijn wij niet.’
Geschreven door Marjolein Stormezand
Deel artikel