Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Het inkoopseizoen winter 2021-2022 is van start. Een moment dat normaal wordt ingeluid met het halfjaarlijks mode-evenement van Modefabriek. Die bleef dit jaar vanwege de coronamaatregelen uit. Hoe gaan retailers om met de huidige situatie? Hoe doen zij hun inkopen in tijden van lockdown en wat is er nu anders dan pre pandemie? We vragen het in deze driedelige serie aan verschillende ondernemers.
Vandaag de beurt aan Tessa Overakker. Samen met haar tweelingzus Bibi runt ze FOOF in Haarlem, een middensegment winkel voor vrouwenkleding en -schoenen met merken zoals Levete Room, Minus, Peppercorn en Kixxx My Garment. Daarnaast is Tessa ook eigenaar van Tof Agency, een agentschap voor kledingmerken in het middensegment. Een dubbelrol dus.
Overakker: ‘De Modebeurs is een plek waar je als winkelier inspiratie opdoet, contact legt met de agenten en merken, een beeld krijgt van de trends voor het nieuwe inkoopseizoen. Ik denk dat veel retailers dit nu missen. Tegelijkertijd zie ik als agent dat winkels eerder geneigd zijn merken te laten vallen dan nieuwe in te kopen. Online inkopen en digitaal zaken doen, is nog nieuw voor de ondernemer. Wat dat betreft zijn consumenten vertrouwder met online bestellen. Winkels bezoeken nog graag live de showrooms. Dat laatste ervaar ik zowel als agent en als winkelier.’
Inkoop ‘We zijn als winkel misschien niet helemaal de maatstaf. We werken niet heel planmatig of met strikte budgetten. We kopen in op gevoel, naar het winkelbeeld dat we voor dat seizoen in ons hoofd hebben. Onze klanten verwachten geïnspireerd te raken, daarom kopen we niet anders of minder in dan voorheen en stellen we de uitverkoop ook niet uit. Tuurlijk kun je een paar items door laten lopen en een zwarte coltrui of pantalon nog een seizoen mee laten draaien, maar de rest vraagt echt om vernieuwing, althans wel in het type winkel dat wij hebben. Kortom, onze strategie is qua inkoop niet aangepast. Wij zien het zo: als je minder inkoopt, kun je ook de benodigde jaaromzet niet halen.’
Verkoop ‘Deze periode komt het echt aan op ondernemerschap. Corona gaf ons een schop onder de kont om onze webshop, die al wel stond, maar waar wij nauwelijks iets mee deden, en onze sociale media van de grond te krijgen. Het is zo’n verschil met vóór de pandemie, je kunt niet de deuren openzetten en afwachten totdat de klanten komen, je moet naar de klanten toe. Dat doe je door ze online te bereiken, door actief te zijn en altijd aan te staan. Als je een dag niets op Instagram post, bijvoorbeeld, zie je direct de bestellingen dalen. We zijn constant bezig met vragen van klanten te beantwoorden. ‘Hoe valt deze broek?’, ‘Hoe zitten deze schoenen?’; het is een heel andere manier van klantcontact. We waren al servicegericht, maar nu helemaal. Dat betaalt zich ook uit, klanten waarderen het en zullen straks ook weer naar de winkel komen.’
Winter 2022 ‘Er is op dit moment veel vraag naar comfy-kleding, naar truien en lekker zittende broeken. Maar wij als FOOF willen wel iets meer bieden en een soort hebberigheidsgevoel opwekken bij onze klanten. We zijn optimistisch, daarom hebben wij voor de zomer leuke jurken en toffe zomer-items ingekocht. Ik houd wel mijn hart vast voor de iets meer feestelijke jurkjes. De hoop is dat de bruiloften weer doorgaan en al die leuke jurkjes weer gedragen kunnen worden. Voor winter 2022 staan we er ook positief in. Tegen die tijd is de lockdown echt wel voorbij en zijn de winkels weer open, maar misschien werken we nog wel thuis. Je gaat kleding dan toch anders bekijken en je koopt misschien iets meer truien in dan voorheen. De merken zelf brengen ook meer comfy-kleding op de markt, je wordt op die manier ook die richting opgestuurd. Waar we bijvoorbeeld voorheen geen sweatpants verkochten, doen we dat nu wel. Maar dan wel geklede sweatpants met een mooi ruffle blouse, die combinatie is erg belangrijk, we blijven natuurlijk wel FOOF.’
Geschreven door: Marjolein Stormezand
Deel artikel