Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
De coronacrisis is één van de redenen dat er een steeds groter bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel bij ons: ontwerpers, ondernemers, producenten en consumenten ontstaan is. Dat komt zeker niet alleen door de mondiale Lockdown, want er spelen meerdere factoren die ook zeer bepalend zijn maar het feit dat de wereld even stil heeft gestaan heeft ons doen beseffen dat wij nu ook iets moeten en kunnen gaan doorbreken.
Uiteraard spelen grote economische factoren (hoge grondstof- en transportkosten), het recente klimaatrapport en de tijd ook een belangrijke rol. Duurzame mode is al veel langer een onderwerp maar wordt nu steeds breder door de consument en producent gedragen. We gaan hergebruiken, combineren bestaande kledingstukken op vernieuwde wijze met goed uitgekozen nieuwe items en kopen kleding die een langer leven hebben. Ook willen we meer lokale producten. Dit ondersteunt onze wil om nu echt een aantal zaken te gaan veranderen.
Lokaal produceren
De hogere grondstofprijzen en containerkosten dwingen bedrijven om in actie te komen. Zo zien we dat bedrijven hun productie deels of helemaal weghalen uit Azië en dat ze op zoek zijn naar productie binnen Europa en Turkije maar ook naar duurzamere productiemogelijkheden. Voor bestaande bedrijven is de omschakeling naar meer lokale en duurzame leveranciers niet eenvoudig, dit zal in fases gaan. Voor jonge merken is duurzaamheid niet een vraag maar een gegeven. Zij denken heel anders en zijn dus ook de koplopers in de toch nog vaak traditionele mode-industrie. Hun blik, creativiteit en visie zal een leidraad zijn voor onze toekomst.
Wij als Modefabriek kunnen niet achterblijven in de transitie die de mode-industrie ondergaat. Daarom willen wij een segment toevoegen aan ons online platform en offline event op 23 & 24 januari 2022. Wij bieden duurzame Europese fabrikanten een podium om hun kennis, kwaliteit en mogelijkheden met merken te delen. Op deze manier willen wij, als epicentrum van de mode-industrie, de merken in contact brengen met producenten die duurzaamheid waarborgen. Zo kunnen wij de zoektocht, op dit voor veel bedrijven onbekende terrein, ondersteunen. Een essentiële toevoeging aan het platform Modefabriek.
Groet,
Caroline
Deel artikel