Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Nog nooit eerder heb ik zo reikhalzend naar onze komende editie in januari uitgekeken. Met dat verlangen kwamen ook de herinneringen. De start van Modefabriek in de zomer van 1996 was memorabel en ook de eerste en de laatste keer dat we een officiële opening hadden. Mijn geliefde, kunstenaar Jeroen Henneman, liet destijds met een vrolijke act een stoffen hondje door het oog van een enorme schaar springen. Daags daarvoor was er nog een circus geweest in de Westergasfabriek, onze allereerste locatie, en waren we vooral druk om de urinegeuren van wilde beesten met veel sop en lang dweilen te verwijderen.
Op deze eerste editie stonden slechts 21 Nederlandse merken, allemaal gelijkgestemden. We waren Modefabriek gestart omdat er simpelweg geen plek was voor ons jonge ontwerpers, we wilden een platform maken in een eenvoudige maar uitgesproken vorm met onze eigen standbouw, waar creativiteit en helderheid het uitgangspunt was.
Soms heb je het goede plan op het juiste moment. Deze behoefte leefde na de eerste keer bij veel meer merken, agenten en inkopers. De beurs was een feit en groeide uit tot wat het nu is.
We hebben met prachtige merken gewerkt, ontwerpers zien opkomen, ministers ontvangen, vrolijke feesten gegeven, The Borrel werd het moment op de zondagavond waar menigeen naar uitkeek. Het Rijksmuseum lanceerde bij ons hun accessoire website. We maakten tentoonstellingen met talloze designers van de Design Academy Eindhoven, modeshows met films van Bart Hes. Affiches getekend door Job Wouters. Modefabrieks eerste Superstore in 2006 was een van de eerste conceptstores waar mode / design / accessoires / art in één winkel werd getoond.
We hingen bomen op zijn kop boven het luxe damessegment, lanceerden Salon Heleen Hülsmann met haar preloved luxury fashion. Creëerden in 2012 in samenwerking met Marieke Eyskoot een duurzaam platform onder de noemer MINT, met als hoogtepunt minister Lilianne Ploumen die toen al het gedachtengoed over meer duurzaamheid in de mode met ons deelde. We bouwden een denim segment onder de noemer Blueprint, waaruit later Amsterdam Denim Days zijn ontstaan. Het TALKS en WORKSHOP programma met sprekers zoals David Shah, Christine Boland en Jan Agelink werd gestart. We gaven jonge, net afgestudeerde designers de ruimte om hun werk te tonen zodat zij in contact kwamen met de mode-industrie.
Dit en nog veel meer kon alleen maar omdat de merken er stonden, de retailer ons bezocht, zij waren en zijn de kern van onze beurs. We hebben in die 25 jaar jonge merken zien uitgroeien tot internationale brands.
Daarom ben ik des te gelukkiger dat zoveel mooie merken in januari 2022 hun collecties op Modefabriek komen tonen, het aanbod is veelbelovend!
Na anderhalf jaar kunnen we weer bouwen, lanceren we The Sustainable Stop met een grote focus op duurzaamheid, ontvangen we merken die ons altijd trouw zijn gebleven, introduceren we nieuwe merken. Allemaal met het doel om de mode weer echt te gaan ervaren, elkaar te inspireren en te ontmoeten, daar kijk ik naar uit.
Ik wens jullie allen een mooie start van het nieuw jaar en vooral wens ik jullie een prachtig modeseizoen!
Caroline Krouwels, Dec 2021
Deel artikel