Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Amsterdam Fashion Week 2020 vond van 17 tot en met 19 september plaats, de eerste editie die te maken kreeg met een ongekende uitdaging: het coronavirus. Hoewel de pandemie voor de nodige beperkingen zorgde en aanpassingen vereiste, was het vooral de creativiteit die meer dan ooit tot bloei kwam tijdens de Nederlandse modeweek. Dit leidde tot vernieuwende en intieme evenementen met een focus op een nieuwe vorm van beleving.
Amsterdam Fashion Week tijdens de Coronacrisis
Sinds de uitbraak van de coronacrisis is de modewereld hard getroffen. Maandenlang was een industrie die vooral fysiek met elkaar verbonden is niet langer in staat haar gebruikelijke shows en evenementen voort te zetten. Met de start van Amsterdam Fashion Week werd de Nederlandse mode-industrie voor de eerste keer sinds het uitbreken van de pandemie op grote schaal herenigd, om zowel gevestigd als nieuw modetalent te vieren.
Dit gebeurde natuurlijk met de nodige voorzorgsmaatregelen. Waar de merken tijdens de modeweek normaal gesproken vaak gebruik maken van shows, werden labels dit jaar uitgedaagd te zoeken naar nieuwe presentatievormen die zowel de boodschap als de belevenis van de collectie tot uiting moesten brengen. Mondkapjes werden bij alle shows beschikbaar gesteld voor bezoekers, die de evenementen bezochten in gescheiden shifts.
'Hoewel de coronacrisis in eerste instantie een grote belemmering vormde, was het gevolg dat creativiteit meer dan ooit tot bloei kwam'
Ware creativiteit
Hoewel bij alle evenementen de anderhalve meter-maatregel gold, waren modeshows ook onderdeel van het programma. Labels als Natan en CRUÈL toonden hun nieuwe collecties op originele en ruime locaties als EYE Filmmuseum en het oude V&D-pand. Toch voerden alternatieve presentatievormen de boventoon. Internationaal jassen en- tassenlabel KASSL Editions opende AFW met een bijzondere guerrilla expositie in Museum Voorlinden in Wassenaar, de eerste keer ooit in de geschiedenis van de Amsterdams modeweek dat deze niet in onze hoofdstad werd geopend.
Elzinga toonde haar nieuwe collectie met een coronaproof concert in Paradiso en creëerde Ronald van der Kemp een live installatie in Hotel De L’Europe. Ontwerper Bodil Ouédraogo gaf een performance in het Stedelijk Museum, het talentenprogramma van Duran Lantink kreeg vorm in vernieuwende presentaties en de collectie van Mulas Hybrid Haus werd gepresenteerd in de vorm van een modefilm in het voormalig V&D-pand. Al deze aanpassingen hielden de gemoederen bezig, maar de reacties waren overwegend positief; enerzijds keken aanwezigen met een kritische blik of maatregelen werden nageleefd, terwijl de vernieuwende manieren van collectiepresentaties als positief werden ervaren door de voltallige modepers; een kleinere collectie tonen aan een kleiner publiek zorgde voor meer aandacht voor het product en de achterliggende boodschap.
Onvervangbaar
Amsterdam Fashion Week is een van de eerste grote events in de Nederlandse modewereld die weer doorgang vinden. Hoewel de extra maatregelen in eerste instantie een grote belemmering vormden, was het gevolg dat ware creativiteit tot bloei kwam binnen de zoektocht naar nieuwe showconcepten waarin zowel de boodschap als de beleving intact bleven. Daarnaast zorgde het fysiek plaatsvinden van AFW voor een licht euforisch gevoel bij menig mode professional om opnieuw herenigd te worden met collega’s en ter plekke geprikkeld te worden door de beleving van nieuw talent. Deze Amsterdam Fashion Week-editie toonde meer dan ooit aan dat de kracht en magie van mode niet te vervangen is door een digitale show op een scherm.
Geschreven door Lara Oliveri
Deel artikel