Het nieuwe seizoen draait niet alleen om de nieuwe collecties, maar ook om de presentatie in de winkel en etalage. Creative visualizer & trendwatcher Ronny de Vylder neemt ons mee langs 10 inspirerende Visual merchandising trends.
In je etalage en winkelinterieur kun je de mooiste verhalen vertellen. Vooral de grote designermerken pakken vaak groots uit. Maar ook met een kleiner budget kun je zorgen voor creativiteit en vernieuwing instore. Creative visualizer & trendwatcher Ronny de Vylder fotografeert tijdens zijn reizen de mooiste en meest inspirerende concepten. In zijn presentatie Creative Collage neemt hij ons mee langs tien grote retailtrends op het gebied van visual merchandising, met hier en daar interessant budgettips.
1.Evergreen
Evergreen draait om terugkerende thema’s als Kerst, Valentijn, zomer en winter, waarin ondanks de herhaling wel trends zijn te ontdekken. Zo wint Kerst steeds meer terrein en krijgen kerstbomen een andere uitstraling dan de traditionele, bijvoorbeeld door het gebruik van witte neonverlichting. Ook het thema Ski is in opkomst en wordt groot opgepikt door designermerken als Jacquemus, Armani, Moncler en Balenciaga.
In dit thema draait het om de kracht van kleur. Een groot effect bereik je met colorblocking, maar ook met ton-sur-ton toepassingen. Kleur zegt iets over de brand identity (Hema is rood en Ikea is blauw-geel), maar ook over het seizoen of stemming. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen schilderde elke kamer volledig in een andere kleur, wat ook is toe te passen in de verschillende ruimtes in je winkel.
3.Glowcraft
Verlichting is heel belangrijk voor de etalage en het winkelinterieur, maar is vaak een ondergeschoven kindje. Vaak zie je dat retailers etalagefiguren of meubilair anders neerzetten, maar de lichten laten staan. Terwijl een goed lichtplan juist het verschil kan maken. Je kunt producten uitlichten, displays verlichten of met gekleurd licht experimenteren, zoals Saks Fifth Avenue en Bergdorf Goodman in New York. Geen licht geen verkoop!
4.Pop-up buzz
Pop-ups blijven relevant, zeker voor niche brands. Je kunt hier uitpakken rond collabs, limited editions of capsulecollecties, zeker als de winkel ook nog in een bijzonder pand zit. Door het tijdelijke aspect trigger je de klant om te kopen. Atelier Reservé opende in Amsterdam een pop-upstore rond hun Nijntje-collectie van geüpcyclede denim. Mara Mara bekleedde de pop-up in Londen volledig met teddy, als verwijzing naar hun populaire teddyjas.
5.Outsized
Een grote trend zijn uitvergrote vormen in visual merchandising. Opblaasvormen en andere grote eyecatchers zorgen voor een speels effect. Dit zijn bij uitstek leuke plekken voor een selfie voor Instagram. COS presenteerde een manshoge gewatteerde tas in een pop-upstore ter promotie van hun nieuwe tas en op Modefabriek zette Mud Jeans een levensgrote draak van gerecycled denim neer.
6.Express Yourself
Etalagefiguren worden steeds diverser en zijn soms zelfs gepersonaliseerd. Body positivity en diversiteit spelen een steeds belangrijkere rol, met figuren in allerlei pasvormen en huidskleuren. Etalagepoppen met realistische gezichten zie je bijna niet meer. Interessant zijn dynamische poses, alsof ze in beweging zijn. Met goede figuren die goed worden uitlicht hoef je niet veel decor te hebben. Of zelfs geen. Dit vraagt dan wel om een hele goede styling van de etalagefiguren.
7.City Culture Celebration
Als retailer kun je goed inspelen op lokale events rond kunst en cultuur. Je kunt kunst van lokale kunstenaars tentoonstellen in je winkel of producten inkopen van jonge ontwerpers of ambachtslieden. Ook de interactieve ervaring is belangrijk, bijvoorbeeld door via een QR code meer informatie geven.
8.Visionary ventures
Een thema vol innovatie, met out-of-the-box ideeën, futuristische elementen en virtual reality ervaringen. Uncommon Store in Seoul in winkelcentrum The Hyundai Seoul is een winkel zonder personeel, waarbij alles wat je meeneemt automatisch wordt afgeschreven van je bankrekening. Innovatie hoeft niet altijd duur te zijn. Hang doeken met grote collectiebeelden in de etalage met een ventilator eronder en je hebt een vernieuwend bewegend beeld.
9.Brand empower
Een merk wordt geladen met grote statements in de etalage of winkel. Prachtig is de etalage met de samenwerking van Moncler en Adidas bij Saks Fifth Avenue. Een sterk staaltje storytelling. Als kleine retailer kun je dit in samenwerking met een leverancier ook bereiken. Sommige merken richten wereldwijd verschillende etalages van retailers in met een full brand experience van het merk. Uiteraard hebben ze dan meestal ook een pop-up shop in het warenhuis.
10.Green Aesthetics
Een duurzaam thema met vintage vondsten en natuurlijke en gerecyclede materialen voor het interieur. Interessant zijn biologisch afbreekbare mannequins, bijvoorbeeld van bioplastic van suikerrietderivaten zoals bij Bonaveri. Dit thema vraagt om creativiteit. Beschilderde dozen in de etalage, vintage Gispen stoelen als kledingrek aan de muur of een kerstboom gemaakt van ijzeren kledinghangers.
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel